Hoe u met een groen MJOP geld bespaart

Verduurzaming meerjarenonderhoudsplan

Door het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) van de VvE te verduurzamen kunt u flink op kosten besparen.

De verduurzaming is niet alleen gunstig voor uw portemonnee, maar ook voor het milieu. Én voor uw positie binnen de VvE, want u bespaart óók voor de leden. En daar is iedereen blij mee. Klinkt dat goed? Dat dacht ik al.

Nu nog verduurzamen, dat MJOP. Maar wat is dat, verduurzamen? Hoe werkt het? En wat moet u daarvoor doen?

In dit artikel leest u het antwoord op deze vragen. En hoe VvE Energie u hierbij ondersteunt.

Een groen MJOP, wat is dat?

Wanneer het MJOP ‘groen’ gemaakt is, zijn alle mogelijkheden bekeken om het betreffende pand te verduurzamen. De haalbare en betaalbare aanpassingen zijn opgenomen in het plan.

Verduurzamen

Wat is dat, verduurzamen? Door te verduurzamen verkleint u uw ecologische footprint. U verbruikt minder fossiele brandstoffen dus er blijft meer over. En dat is prettig voor toekomstige generaties. Want fossiele brandstoffen kunnen opraken.

U bent al aan het verduurzamen wanneer u het gebruik van fossiele brandstoffen vermindert door energiebesparing.

Of door duurzame energie te gebruiken.

Of door fossiele brandstoffen zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Investeren

Om de VvE te verduurzamen, moeten investeringen worden gedaan.

Investeringen kosten geld. Daarom moet goed gekeken worden hoe hoog de te verwachten kosten zullen zijn. En op welke termijn het bouwdeel moet worden vervangen of hersteld.

Of er subsidie verkregen kan worden. En wat het uiteindelijk allemaal opbrengt.

Groot onderhoud VvE

Normaliter staan alle verwachte acties omtrent het groot onderhoud van de VvE in het MJOP vermeld. Meestal kijkt men 10 jaar vooruit. Bouwdelen die langer dan 10 jaar meegaan, bijvoorbeeld 15 tot 25 jaar, worden ook in het MJOP vermeld.

Onder bouwdelen vallen de gemeenschappelijke zaken, zoals:

• het dak
  • de gevel
  • de lift
  • het trappenhuis
  • de kozijnen
  • de verwarming
  • etc.

Quick wins

De VvE kiest zelf welke aanpassingen worden opgenomen in het plan. Sommige aanpassingen kunnen al op korte termijn besparingen opleveren. Besparing op energieverbruik bijvoorbeeld.

Als Quick wins noem ik:

• Het aanbrengen van isolatie
  • het plaatsen van LED-verlichting

Beide aanpassingen dragen al flink aan bij aan besparing op energieverbruik.

Meestal is besparing op verbruik veruit de grootste besparing die een VvE op haar meerjarenonderhoudsplan kan realiseren. Want: wanneer de VvE minder kWh of m3 gas verbruikt, bespaart de VvE óók op leveringskosten, energiebelasting en opslag duurzame energie.

Hoe sneller de investering terugverdiend wordt, hoe beter.

Langetermijnbesparingen

Opwekken van energie kan op de langere termijn zeer gunstig zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden om energie op te wekken. Denk aan het plaatsen van:

• zonnepanelen,
  • een zonneboiler,
  • een warmtepomp,
  • een houtkachel.

Welke keuzes er gemaakt worden is afhankelijk van de mogelijkheden van de VvE.

Een meerjarenonderhoudsplan opstellen

Een MJOP is voor een VvE niet verplicht, maar het brengt wel inzicht in de te verwachten kosten.

Wel is elke VvE wettelijk verplicht om een onderhoudsreserve op te bouwen. Dit onderhoudsfonds is bedoeld om het pand goed te onderhouden. Om de juiste hoogte van het reservefonds vast te stellen, raad ik u daarom aan om een MJOP op te (laten) stellen. Want wanneer u uw cijfers goed op orde hebt, zijn de mogelijkheden voor verduurzaming inzichtelijk te maken.

Daarnaast kunt u uw keuzes goed onderbouwen. En dat communiceert prettig met alle leden van de VvE.

Wat doet VvE Energie om uw VvE te helpen met besparen

VvE Energie helpt u met het inventariseren van de mogelijkheden om te verduurzamen. Daarbij kijken we ook naar het huidige financiële plaatje, want er zullen in veel gevallen investeringen moeten worden gedaan. En soms zijn er subsidies mogelijk.

Uit de inventarisatie volgt een advies.

Wij onderzoeken de mogelijkheden samen met u aan de hand van een stappenplan. Dat stappenplan bestaat in grote lijnen uit:

• Bouw,- en installatietechnische inventarisatie;
  • Adviesrapportage: te nemen maatregelen;
  • Vertaling naar een duurzaam meerjarenonderhoudsplan;
  • Inzicht in subsidies en financiering;
  • Begeleiding bij de realisatie van de te nemen maatregelen.

Hier kunt u het stappenplan downloaden.

Wilt u ook de mogelijkheden onderzoeken om de VvE verduurzamen? Neemt u dan contact met ons op.

Dat kan per telefoon: 030-3031774 of door een e-mail te sturen naar: info@vveenergie.nl.

Eén reactie op “Hoe u met een groen MJOP geld bespaart