De slimme meter voor uw VvE

De slimme meter gaat de huidige gas- en elektriciteitsmeter van uw VvE vervangen. Voor het einde van 2020 worden alle conventionele meters vervangen door slimme meters. Een slimme meter is een digitale meter die door de energieleverancier op afstand kan worden uitgelezen.

De meter van de VvE wordt dan zes keer per jaar uitgelezen, niemand binnen uw VvE hoeft dan nog langer de meterstanden op te nemen en door te geven aan de energieleverancier van uw VvE. De meter van uw VvE wordt uitgelezen voor het opstellen van de jaarafrekening van de VvE en wanneer de VvE overstapt naar een andere energieleverancier.

Wanneer krijgt de VvE een slimme meter?

Het moment waarop uw VvE een aanbod ontvangt voor een slimme meter is afhankelijk van de planning van de netbeheerder (Stedin, Liander, Enexis, Cogas, Enduris, Rendo). Vóór 2020 heeft iedere VvE een aanbod voor een slimme meter ontvangen. De slimme meter wordt dan gratis door de netbeheerder bij uw VvE geplaatst. Wilt u weten wanneer uw VvE aan de beurt bent, kijkt u dan op de website van de netbeheerder.

 

De voordelen van een slimme meter

  1. Nooit meer meterstanden meer opnemen. Bij sommige VvE’s zijn de meters zijn moeilijk afleesbaar of bereikbaar, nu wordt deze op afstand uitgelezen. Ook worden er nooit meer rekeningen opgemaakt met geschatte meterstanden, waardoor u niet later als nog voor een verassing komt te staan. Recent was er een VvE waarbij de afgelopen vijf jaar de meterstanden steeds waren geschat omdat men de sleutel van de meterkast kwijt was. Het gevolg hiervan is dat de leverancier de meterstanden ieder jaar opnieuw heeft geschat. De door de leverancier geschatte standen waren véél te laag, en toen deze werden opgenomen bleek er een verschil van 1.000.000 kWh! Dit soort gevallen kunnen voorkomen worden als de meter op afstand uit leesbaar is.
  2. Duidelijk inzicht in het energieverbruik van uw VvE. De slimme meter kan de VvE dagelijks laten uitlezen, zo krijgt u een duidelijk inzicht in het energieverbruik van uw VvE.
  3. Balans op het energienetwerk. Door een beter inzicht in de energie behoefte van de VvE, kan de netbeheerder beter sturen op deze behoefte, hierdoor is de balans op het netwerk beter.
  4. Indien uw VvE zelf energie opwekt en teruglevert aan het net maakt de slimme meter inzichtelijk hoeveel en op welk moment de VvE teruglevert aan het net. De Slimme meter heeft twee aparte meters voor het terug leveren van energie.

 

Weigeren

De VvE kan de plaatsing van de slimme meter weigeren, deze plaatsing is / wordt niet verplicht. Een slimme meter kan op afstand worden uitgelezen, wanneer u dit niet wilt kan uw netbeheerder deze functie voor de VvE uitzetten. Op deze manier werkt de slimme meter hetzelfde als de huidige conventionele meter. U moet vanaf dat moment zelf weer de meterstanden van de VvE doorgeven aan de energieleverancier.

 

Kosten

Op het moment dat uw VvE aan de beurt is, wordt de slimme meter geheel gratis bij de VvE geplaatst.

Indien de netbeheerder uw VvE de slimme meter heeft aangeboden, echter heeft de VvE deze geweigerd dan dient de VvE bij een latere plaatsing van de meter, te betalen voor de meter. De kosten hiervoor zijn gelijk aan die van een prioriteitsplaatsing, zie hieronder.

 

Prioriteitsplaatsing

Indien uw VvE niet wilt wachten op het aanbod van de netbeheerder, dan kan u de slimme meter ook eerder voor uw VvE aanvragen doormiddel van een prioriteitsaanvraag via de website van de netbeheerder. Voor een prioriteitsaanvraag worden door de netbeheerder wel éénmalig kosten in rekening gebracht. Deze bedragen voor enkel een elektriciteitsmeter € 67,76 (incl. BTW) en voor een elektriciteits- en gasmeter € 72,60 (incl. BTW).

 

Kunnen alle meters worden vervangen?

Bijna alle conventionele meters kunnen worden vervangen door slimme meters, echter geldt dit niet altijd voor gasmeters. Klein zakelijke gasmeters G25 of kleiner, kan de VvE enkel ‘verslimmen’ indien deze zich binnen 2 meter van de elektrameter bevindt.

 

Wilt u meer weten over de slimme meter of wat VvE Energie voor uw VvE kan betekenen, neem dan gerust contact met ons op, via telnr. 030-3031774 of bas@vveenergie.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *