Steuntje in de rug

“Heel fijn om 'ontzorgd' te worden op het gebied van energie.”

Heel fijn om 'ontzorgd' te worden op het gebied van energie. Binnen VvE's is er vaak nauwelijks iemand te vinden die zich met het ingewikkelde energievraagstuk bezig wil of kan houden, maar besparen willen we uiteraard wel allemaal! Naast de jaarlijkse besparing, betaalt de samenwerking met VvE Energie zichzelf terug waardoor wij ons als vrijwillig bestuurders van onze VvE met andere zaken bezig kunnen houden!

Mevr. P. Verweij (Bestuurder)

VvE Oostelijk Halfrond 105-157, Amstelveen

Momenteel is de helpdesk gesloten, graag bellen wij u terug.

De voordelen

• Alle subsidies in kaart
  • Minder eigen bijdrage VvE
  • Duurzaamheid laagdrempelig

Subsidiemogelijkheden

Wanneer de VvE besluit om de gaan verduurzamen komt de VvE mogelijk in aanmerking voor subsidies. Vanuit de landelijke overheid (RVO) worden op dit moment de meeste subsidies verstrekt. Als VvE Energieadvies adviseren wij de VvE’s echter ook om de subsidiemogelijkheden van de provincie en gemeente goed in de gaten te houden.

Vanuit de RVO worden op dit moment (maart 2024) 3 typen subsidies aangeboden:

1. Subsidie voor verduurzamingsonderzoek en -advies (SVVE);
  2. Subsidie voor verduurzamingsmaatregelen (SVVE);
  3. Subsidie voor oplaadpuntenadvies en basislaadinfrastructuur (SVVE);

Subsidie voor verduurzamingsonderzoek en -advies

Als VvE kan je aanspraak maken op de Subsidie Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (VvE). De VvE kan aanspraak maken op de subsidie voor onderzoeken en advies. Deze subsidieregeling is per 1 januari 2024 gewijzigd, voorheen kon de VvE subsidie aanvragen voor: (1) energieadvies, (2) energieadvies & procesbegeleiding of (3) energieadvies met procesbegeleiding & groen MJOP. Vanaf 1 januari 2024 kan de VvE voor meer onderzoeken en advies subsidie krijgen.

LET OP: Vraag voor alle onderzoeken en/of adviezen samen in één keer subsidie aan!

Als VvE kan je subsidie aanvragen voor de volgende onderzoeken en/of adviezen:

1. Advies over bouwkundige en energetische staat van het gebouw
  2. Energiescan (Quickscan)
  3. Energieadvies (Maatwerk Energieadvies)
  4. Duurzaam Meerjaren Onderhoudsplan (DMJOP)
  5. Asbestinventarisatie
  6. Gevel-, beton-, ventilatie-, brandveiligheids-, flora- & faunaonderzoek
  7. Gelijkwaardigheidsonderzoek
  8. Installatieadvies
  9. Financieel haalbaarheidsonderzoek voor minimaal 2 verduurzamingsmaatregelen
  10. Procesbegeleiding bij het besluitvormingsproces

Om in aanmerking te komen voor subsidie mag er niet al een keer subsidie verstrekt zijn voor hetzelfde onderdeel. De subsidies moeten achteraf aangevraagd worden en de onderzoeken en/of adviezen moeten uitgevoerd zijn na 1 januari 2024. Meer informatie over de voorwaarden kan je lezen op deze website van het RVO.

In totaal is er € 48.500.000 subsidie beschikbaar voor onderzoeken en/of adviezen, deze subsidieregeling is geldig t/m 31 december 2027 (of tot het budget op is). Voor de actuele stand van zaken verwijzen wij naar de website van het RVO.

De subsidie die de VvE kan krijgen is 75% van de facturen (incl. btw) van alle onderzoeken en/of adviezen samen. Er is wel een maximum per VvE, dit is afhankelijk van het aantal woningen in het complex.

• € 10.000,- (tot en met 10 woningen)
  • € 15.000,- (11 tot en met 30 woningen)
  • € 20.000,- (vanaf 31 woningen)

Subsidie voor verduurzamingsmaatregelen

Naast de subsidie voor onderzoeken en/of adviezen komt de VvE ook in aanmerking voor de subsidie voor de te nemen maatregelen. Om in aanmerking te komen voor deze subsidie moet de VvE minimaal 1 energiebesparende maatregel nemen, hiervoor is een positief besluit vanuit de ALV nodig.

De VvE kan subsidie ontvangen voor de volgende energiebesparende isolatiemaatregelen:

1. spouwmuurisolatie: het isoleren van bestaande spouwmuren (tussen binnen- en buitenmuur)
  2. gevelisolatie: het isoleren van de bestaande gevel (tegen binnen- of buitenmuur), dit is binnen- of buitengevelisolatie
  3. dak- of zoldervloerisolatie: het isoleren van het bestaande dak of van de bestaande zolder-/vlieringvloer (het laatste als de zolder onverwarmd is)
  4. vloer- of bodemisolatie: het isoleren van de bestaande vloer of de bodem van de kruipruimte
  5. hoogrendementsglas (HR-glas): het vervangen van het bestaande glas door HR++ of triple-glas. Dit kunt u mogelijk combineren met isolerende kozijnpanelen of isolerende deuren. Neemt u triple-glas? Dan moet dit altijd in combinatie met het vervangen van het kozijn door een nieuw isolerend kozijn

De VvE kan subsidie ontvangen voor de volgende aanvullende energiebesparende isolatiemaatregelen:

1. een energiezuinig ventilatiesysteem
  2. het dynamisch waterzijdig inregelen van het verwarmingssysteem
  3. twee varianten energiedisplays
  4. twee varianten slimme thermostaten

Tevens kan de VvE subsidie ontvangen voor een zeer energiezuinig pakket (ZEP), duurzame warmteopties en/of centrale aansluiting warmtenet.

De laatste voorwaarden en informatie over subsidies lees je op de website van de RVO.

Telefonisch contact met Univeste

Wil je vrijblijvend meer informatie over een van de mogelijkheden voor jullie VvE? Vul hieronder je gegevens in en onze partner Univeste neemt zo spoedig mogelijk contact met je op, zodat zij kunnen bepalen welke aanpak voor verduurzaming het beste bij jullie VvE past.

Meer informatie? Lees ook onze blogs over subsidies: