Zijn laadpalen in parkeergarages brandgevaarlijk?
De definitieve doorbraak van de elektrische auto zorgt voor nieuwe vraagstukken. Tijdens het parkeren moet een elektrische auto worden opgeladen. Hierdoor kan een VvE met een parkeergarage eigenlijk niet meer zonder laadpalen, maar het laden van elektrische auto’s is niet zonder gevaren. Is het plaatsen van laadpalen in een parkeergarage verantwoord in verband met het brandgevaar?
Een volgeladen elektrische auto is een energiecapsule
Elektrische auto’s hebben grote voordelen. Ze zouden goed passen in een duurzame toekomst en het is een goedkope vorm van energieverbruik in vergelijking met fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel. Maar we moeten ook stilstaan bij de mogelijke risico’s. Een opgeladen elektrische auto is een energiecapsule met daarin een paar honderd volt opgeslagen. De energie in een volledig opgeladen Tesla is voldoende om een gezin met een paar kinderen langer dan een week van stroom te voorzien.
Wat kan er gebeuren bij het opladen van een elektrische auto?
Laadpalen kunt u vergelijken met stekkerdozen. Er ontstaat weleens kortsluiting, maar dat is in uitzonderingsgevallen. En als het wel gebeurt, is de schade meestal te overzien. De stoppen springen eruit en het gevaar verdwijnt. Toch gaat het soms mis. Er kan op verschillende manieren brandgevaar ontstaan, namelijk door een error in:
- De batterij (accu) van de auto
- De laadpalen zelf
- Bedrading gebruikt voor het verbinden van de auto’s met de laadpalen
Een parkeergarage is niet standaard ingericht op elektrische auto’s
Een VvE met een parkeergarage krijgt uiteindelijk een keer het verzoek van de bewoners van het complex om laadpalen te plaatsen in de parkeergarage. Parkeergarages zijn ingericht uitgaande van auto’s op fossiele brandstoffen. Maar voor elektrische auto’s is de parkeergarage niet alleen een stallingsplaats, maar ook een oplaadpunt. Het is de vraag of het leveren van voldoende stroom voor meerdere oplaadpunten lukt, en het gevaar van brand is compleet anders.
Een brand in een parkeergarage is moeilijk te doven
Een elektrische auto die wordt opgeladen in een parkeergarage brengt een groter brandgevaar met zich mee dan een auto op benzine die gewoon geparkeerd staat. Ook voor de elektrische auto is het brandgevaar klein, maar als het wel gebeurt zijn de gevolgen groot. Een brand in een parkeergarage is namelijk moeilijk te blussen. Een brandweerauto kan een brand achterin een parkeergarage waarschijnlijk niet bereiken.
Hierbij moeten we een belangrijke kanttekening plaatsen: de afgelopen jaren is het in Nederland slechte één keer voorgekomen dat een elektrische auto in de brand vloog (Instituut Fysieke Veiligheid).
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Vul het contactformulier in onderaan deze blog.
Gevaarlijke rookontwikkeling
De moderne elektrische auto bestaat voor een groot deel uit kunststoffen. Deze auto’s branden sneller dan auto’s van blik. En daar komt ook nog bij dat kunststoffen zorgen voor een enorme rookontwikkeling, wat het blussen nog meer belemmert. Een bijkomend nadeel is dat het ook gevaarlijker is voor mensen die nog in de parkeergarage zijn bij het ontstaan van de brand. Het blussen van een in brand staande elektrische auto is ook lastiger, de li-ion battery packs met water blussen kan voor extra gevaar zorgen.
Volgens onderzoek is de angst voor brand door laadpalen ongegrond
Uit Duits onderzoek blijkt dat elektrische auto’s en het opladen hiervan in parkeergarages niet zorgt voor extra brandgevaar. Maar er moeten wel maatregelen worden getroffen omdat bij een branduitbraak de gevaren wel groter zijn. VvE’s hebben naar schatting ongeveer 300.000 tot 400.000 parkeerplaatsen, waarvan een deel in parkeergarages.
Welke regelgeving geldt voor parkeergarages?
Voor het bouwen van een parkeergarage moet het Bouwbesluit 2012 in acht worden genomen. De eisen die hierin gesteld zijn hebben onder andere als doel om mensen te beschermen als er brand uitbreekt in een parkeergarage. Hierbij is geen rekening gehouden met elektrische auto’s en het opladen ervan. In een gesprek met de Brandweer kan een VvE nu inzicht krijgen hoe het gevaar zoveel mogelijk in te dammen is. Wettelijke regels volgen nog. U lees hier meer over wat er vanuit de Brandweer bekend is.
Aandachtspunten bij het installeren van oplaadpalen
Om grote gevolgen van een brand in een parkeergarage te voorkomen, zijn er een aantal tips waar VvE’s rekening mee kunnen houden. Het zijn tips vooruitlopend op wetgeving die de brandveiligheid nog verder moet vergroten. De tips zijn:
- Plaats laadpalen op een goed toegankelijke plek voor de brandweer. Bijvoorbeeld bij de ingang
- Zorg voor een aanrijbeveiliging. Zo voorkom je dat de apparaten beschadigd raken door een aanrijding
- Zorg ervoor dat de stroom in één handeling van alle laadpalen kan worden gehaald
- Plaats de laadpalen niet bij vluchtroutes
- Zijn er ook parkeerplaatsen buiten de parkeergarage? Overweeg daar het plaatsen van de laadpalen
- Leg een duidelijke instructie vast voor het gebruiken van de laadpalen
- Spreek het plaatsen van de laadpalen door met de verzekeraar waar het pand verzekerd is.
Voordat een VvE besluit om laadpalen te plaatsen in de parkeergarage, is het verstandig om vooraf in gesprek te gaan met de brandweer voor advies. Waarschijnlijk moeten er maatregelen worden getroffen om risico’s zoveel mogelijk te beperken. Wij bieden VvE’s een totaaloplossing voor laadinfrastructuur, waarbij de brandveiligheid maximaal wordt gewaarborgd.
Totaaloplossing infrastructuur laadpalen
Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.
Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:
- Voorschriften en richtlijnen verzekeraar voor laadpalen binnen de muren van een gebouw
- Laadpalen plaatsen aantrekkelijker gemaakt voor VvE’s
- Laadpunt voor elektrische auto realiseren bij VvE
- Stappenplan voor laadpalen binnen de VvE
- Juridische Toolkit laadpalen voor de VvE
- Model besluitvorming laadpalen binnen de VvE
- Veel gestelde vragen over laadpalen voor VvE’s
- Subsidie maatadvies laadpalen voor VvE’s
- Uitdagingen laadpalen in de parkeergarage van een bestaande VvE
- Hoe worden laadkosten verdeeld onder VvE-leden?
Ben bewoner boven de garage maak me zorgen het gebouw komt uit 2000 en heeft geen moderne aanpassingen in de garage gehad zitten inmiddels 4 Electra aansluitingen midden in de garage voor de electraauto zou graag advies en op papier zien dat ik veilig kan slapen
Het bestuur zegt dat de brandweer geweest is .maar zie niks op papier dat het goed of slecht is
Vr gr Fred Pieters bewoner
Geachte heer Pieters,
Ik heb u zojuist een mail gestuurd om hier verder op in te gaan.
Vriendelijke groet,
Margot Drullman