Zijn laadpalen in parkeergarages brandgevaarlijk?

De definitieve doorbraak van de elektrische auto zorgt voor nieuwe vraagstukken. Tijdens het parkeren moet een elektrische auto worden opgeladen. Hierdoor kan een VvE met een parkeergarage eigenlijk niet meer zonder laadpalen, maar het laden van elektrische auto’s is niet zonder gevaren. Is het plaatsen van laadpalen in een parkeergarage verantwoord in verband met het brandgevaar?

 

Een volgeladen elektrische auto is een energiecapsule

Elektrische auto’s hebben grote voordelen. Ze zouden goed passen in een duurzame toekomst en het is een goedkope vorm van energieverbruik in vergelijking met fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel. Maar we moeten ook stilstaan bij de gevaren. Een opgeladen elektrische auto is een energiecapsule met daarin een paar honderd volt opgeslagen. De energie in een volledig opgeladen Tesla is voldoende om een gezin met een paar kinderen langer dan een week van stroom te voorzien.

 

Er zijn incidenten bekend dat een elektrische auto in brand vliegt na een frontale aanrijding met bijvoorbeeld een boom. Ook bij het opladen zijn al vaker auto’s in brand gevlogen. In een parkeergarage is het opladen extra gevaarlijk.

 

Wat kan er gebeuren bij het opladen van een elektrische auto?

Laadpalen kunt u vergelijken met stekkerdozen. Er ontstaat weleens kortsluiting, maar dat is in uitzonderingsgevallen. En als het wel gebeurt, is de schade meestal te overzien. De stoppen springen eruit en het gevaar verdwijnt. Toch gaat het soms mis. Er kan op verschillende manieren brandgevaar ontstaan, namelijk door een error in:

  • De batterij (accu) van de auto
  • De laadpalen zelf
  • Bedrading gebruikt voor het verbinden van de auto’s met de laadpalen

 

Een parkeergarage is niet standaard ingericht op elektrische auto’s

Een VvE met een parkeergarage krijgt uiteindelijk een keer het verzoek van de bewoners van het complex om laadpalen te plaatsen in de parkeergarage. Parkeergarages zijn ingericht uitgaande van auto’s op fossiele brandstoffen. Maar voor elektrische auto’s is de parkeergarage niet alleen een stallingsplaats, maar ook een oplaadpunt. Het is de vraag of het leveren van voldoende stroom voor meerdere oplaadpunten lukt, en het gevaar van brand is compleet anders.

 

Een brand in een parkeergarage is moeilijk te doven

Een elektrische auto die wordt opgeladen in een parkeergarage brengt een groter brandgevaar met zich mee dan een auto op benzine die gewoon geparkeerd staat. Ook voor de elektrische auto is het brandgevaar klein, maar als het wel gebeurt zijn de gevolgen groot. Een brand in een parkeergarage is namelijk moeilijk te blussen. Een brandweerauto kan een brand achterin een parkeergarage waarschijnlijk niet bereiken.

 

Brand in een elektrische auto is ook nog eens gevaarlijker

De moderne elektrische auto bestaat voor een groot deel uit kunststoffen. Deze auto’s branden sneller dan auto’s van blik. En daar komt ook nog bij dat kunststoffen zorgen voor een enorme rookontwikkeling, wat het blussen nog meer belemmert. Een bijkomend nadeel is dat het ook gevaarlijker is voor mensen die nog in de parkeergarage zijn bij het ontstaan van de brand. Het blussen van een in brand staande elektrische auto is ook lastiger, de li-ion battery packs met water blussen kan voor extra gevaar zorgen.

 

Volgens onderzoek is de angst voor brand door laadpalen ongegrond

Uit Duits onderzoek blijkt dat elektrische auto’s en het opladen hiervan in parkeergarages niet zorgt voor extra brandgevaar. Maar er moeten wel maatregelen worden getroffen omdat bij een branduitbraak de gevaren wel groter zijn. VvE’s hebben naar schatting ongeveer 300.000 tot 400.000 parkeerplaatsen, waarvan een deel in parkeergarages.

 

Welke regelgeving geldt voor parkeergarages?

Voor het bouwen van een parkeergarage moet het Bouwbesluit 2012 in acht worden genomen. De eisen die hierin gesteld zijn hebben onder andere als doel om mensen te beschermen als er brand uitbreekt in een parkeergarage. Hierbij is geen rekening gehouden met elektrische auto’s en het opladen ervan. In een gesprek met de brandweer kan een VvE nu inzicht krijgen hoe het gevaar zoveel mogelijk in te dammen is. Wettelijke regels volgen nog. In 2021 wordt er nadere regelgeving verwacht over de brandveiligheid van elektrische auto’s en laadpalen in parkeergarages.

 

Aandachtspunten bij het installeren van oplaadpalen

Om grote gevolgen van een brand in een parkeergarage te voorkomen, zijn er een aantal tips waar VvE’s rekening mee kunnen houden. Het zijn tips vooruitlopend op wetgeving die de brandveiligheid nog verder moet vergroten. De tips zijn:

  • Plaats laadpalen op een goed toegankelijke plek voor de brandweer. Bijvoorbeeld bij de ingang
  • Zorg voor een aanrijbeveiliging. Zo voorkom je dat de apparaten beschadigd raken door een aanrijding
  • Zorg ervoor dat de stroom in één handeling van alle laadpalen kan worden gehaald
  • Plaats de laadpalen niet bij vluchtroutes
  • Zijn er ook parkeerplaatsen buiten de parkeergarage? Overweeg daar het plaatsen van de laadpalen
  • Leg een duidelijke instructie vast voor het gebruiken van de laadpalen
  • Spreek het plaatsen van de laadpalen door met de verzekeraar waar het pand verzekerd is.

 

Voordat een VvE besluit om laadpalen te plaatsen in de parkeergarage, is het verstandig om vooraf in gesprek te gaan met de brandweer voor advies. Waarschijnlijk moeten er maatregelen worden getroffen om risico’s zoveel mogelijk te beperken. Wij bieden VvE’s een totaaloplossing voor laadinfrastructuur, waarbij de brandveiligheid maximaal wordt gewaarborgd.

 

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in een prijsindicatie op maat voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen vrijblijvend contact met u op.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *