Laadpunt voor elektrische auto realiseren bij VvE

VvE oplaadpunt

De vraag naar elektrische auto’s neemt toe. Voor VvE’s is het wel of niet plaatsen van een of meerdere oplaadpunten vroeg of laat ook aan de orde. Er zijn verschillende opties mogelijk. In dit blogartikel benoem ik 3 opties met elk hun voor- en nadelen en hoe de kosten worden verrekend.

Populariteit elektrische auto neemt toe

Dat de populariteit van elektrische auto’s stijgt, blijkt uit de cijfers van het RVO. Op 31 december 2013 stonden in Nederland 30.211 elektrische voertuigen geregistreerd. Dat aantal is in maart 2018 al met 127.747 meer dan verviervoudigd. De verwachting is, dat deze trend verder doorzet. De overheid juicht dit toe en stimuleert de aankoop en het gebruik van zuinige en uitstootvrije auto’s. Ook gemeenten initiëren projecten om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. Heeft u al nagedacht over de mogelijkheden van oplaadpunten op het gedeelde parkeerterrein van de VvE?

Kosten en aansluitwaarden

De kosten voor het installeren variëren nogal. Dat kan oplopen tot enkele duizenden euro’s, afhankelijk van het type laadpaal en of er veel aangepast moet worden aan de verdeelkast.

Een elektrische auto kan tijdens het opladen behoorlijk wat stroom vragen, ook als de accu niet helemaal vol is.

Aansluitwaarde

Een elektrische auto kan tijdens het opladen behoorlijk wat stroom vragen, ook als de accu niet helemaal vol is. De grootte van je aansluiting wordt de ‘aansluitwaarde‘ genoemd.

 

Indien mogelijk wordt aanbevolen om het laadpunt zo zwaar mogelijk aan te sluiten. Voordeel hiervan is dat iedere gekoppelde elektrische auto maximaal opgeladen kan worden. De netbeheerder kan u hier meer over vertellen. U kunt ook contact opnemen met onze specialisten, dan zoeken wij voor u uit wat in uw situatie nodig is.

Keuzemogelijkheden laadpunten voor elektrische auto’s bij parkeerterrein VvE

Als een Vereniging van Eigenaren over een eigen parkeerterrein beschikt en er tijdens de ledenvergadering voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpunten op het gedeelde parkeerterrein van de VvE is bereikt, komen er 3 opties in beeld:

  1. Intelligent oplaadpunt
  2. Simpel oplaadpunt
  3. Normaal stopcontact

Intelligent oplaadpunt

Wanneer er is besloten dat er een oplaadpunt op het terrein van de Vereniging van Eigenaren komt, dan is een ‘intelligent’ oplaadpunt zeker het overwegen waard.

Nadelen intelligent oplaadpunt

Een intelligent oplaadpunt is de meest kostbare optie.

Voordelen intelligent oplaadpunt

  • Een intelligent oplaadpunt is zeer geschikt voor een gedeeld laadpunt vanwege het digitale pasjessysteem. Het oplaadpunt kan daardoor worden gedeeld met buren binnen de VvE en met externe bezoekers met een elektrische auto.
  • Voor lease-rijders is het mogelijk om door middel van een abonnement dat gekoppeld is aan uw intelligente oplaadpunt, de stroomkosten automatisch te laten factureren aan hun werkgever.
  • Veilig laden is gewaarborgd.
  • Bij storing kan het laadpunt op afstand opnieuw worden opgestart.

De verrekening loopt automatisch

Een ‘intelligent’ oplaadpunt houdt het verbruik en de kosten voor de gebruiker digitaal bij. De identificatie vindt plaats via een (laad)pasje. Elke keer als de gebruiker zijn auto laadt, worden zijn of haar stroomkosten automatisch bijgehouden. Het is mogelijk om de gebruikers een abonnement te laten afsluiten met een provider die deze service aanbiedt. De gebruiker ontvangt dan maandelijks een factuur met daarop de kosten die hij of zij aan de VvE verschuldigd is.

Simpel oplaadpunt

Nadeel simpel oplaadpunt

Het verbruik dient handmatig te worden geregistreerd

Voordeel simpel oplaadpunt

Veilig laden gewaarborgd

Verrekening biedt extra keuzemogelijkheden

  • Activeren met aan/uitknop of met laadpas
  • Verbruik bijhouden kan handmatig via tussenmeter (hiervoor is mogelijk een abonnement nodig) of door een eenvoudige meter te plaatsen tussen het stopcontact en het oplaadpunt. Met de meterstanden kunt u dan het verbruik met uw VvE verrekenen. In dit geval heeft de gebruiker geen pasje nodig.

Normaal stopcontact

Nadelen normaal stopcontact

Gevaar voor brandschade. Een elektrische auto kan behoorlijk wat stroom vragen en door een langdurig hoge stroomafname ontstaat er een grote warmteontwikkeling. Om problemen te voorkomen kunt u het oplaadpunt op een aparte zekering-groep aansluiten en de bekabeling van de juiste dikte gebruiken. Ook is het aan te bevelen om de juiste contactdozen en stekkers te gebruiken en de installatie door een erkend installateur te doen.

Voordeel normaal stopcontact

Lage installatiekosten voor het stopcontact zelf.

Verrekenen met tussenmeter

De gebruikers hebben geen pasje nodig. Wanneer u een eenvoudige meter plaatst tussen het stopcontact en het oplaadpunt kunt u het energieverbruik eenvoudig bijhouden. Met de meterstanden kunt u dan het verbruik van de gebruikers met de VvE verrekenen.

Conclusie

Wanneer u voor de keuze staat welk type oplaadpunt voor uw VvE het meest geschikt is, kunt u kiezen uit 3 opties: een intelligent oplaadpunt, een simpel oplaadpunt of een normaal stopcontact. In het gebruik biedt een intelligent oplaadpunt de meeste voordelen, maar brengt de installatie de hoogste kosten met zich mee. Een simpel oplaadpunt voldoet in principe ook prima, maar vergt wat meer handmatige verwerking bij de verrekening. Een normaal stopcontact kan ook, maar zal vanwege de brandveiligheid in veel gevallen niet realiseerbaar zijn.

 

Wilt u vrijblijvend een prijsindicatie voor laadpalen bij uw VvE ontvangen? Vul hieronder uw gegevens in en wij sturen het u per mail toe.

 

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.

 

Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:

10 reacties op “Laadpunt voor elektrische auto realiseren bij VvE

  1. Mijn appartement uit 2019 wordt geleverd met een ondergrondse garage / parkeerplaatsen op één niveau. Op mijn parkeerplaats staat al een EV-Box geïnstalleerd (onderdeel van het keuzepakket van de eigenaar). Nu ben ik verrast door mijn VvE / Gementee Wassenaar dat ik om veiligheidsredenen geen gebruik mag maken van mijn EV-Box. Erg teleurstellend!
    Zijn hier oplossingen voor? Advies gewaardeerd.

    Mvg, Tony Liew

    1. Geachte heer Liew, wat een vervelende situatie. Gemeentes kunnen dergelijke beslissingen nemen op basis van een plaatselijke verordening. Mijn advies in deze is om contact te zoeken met de aanbieder van de EV-box en hen vragen om een oplossing. Het is in hun belang dat hun product word toegestaan. Veel succes! Hartelijke groet, Ruben van Geldorp

  2. Als VvE met 27 woningen en 40 parkeerplaatsen willen wij een infrastructuur aan gaan leggen waarop later dan de ‘laadoplossingen’ per parkeerplaats aangesloten kunnen worden.
    Graag ontvangen wij van jullie wat ideeen of opties

  3. Ik lees de laatste veel over de risico’s van laadpunten in parkeergarages.
    Met name mbt de brandveiligheid.
    Kunt u mij daarover nader informeren?

  4. Wij overwegen laadpunten in onze parkeergarage.
    Ons appartement omvat 26 woningen, ik hoor graag van u wat de mogelijkheden zijn!

    Mvg,
    Hans Jongman

  5. Wij overwegen één of meerdere laadpunten op ons parkeerterrein.
    Ons appartement omvat 30 woningen

  6. Voor de op 25 maart 2019 te houden ALV zijn wij bezig de mogelijkheden (zowel elektrotechnisch als in financieel opzicht) te onderzoeken voor het realiseren van een basisvoorziening voor enkele laadpalen in onze parkeerkelder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.