Veel gestelde vragen over laadpalen voor VvE’s

Voor VvE’s is het wel of niet plaatsen van laadpalen een issue zijn. Sommige leden willen overstappen op het rijden op stroom, en willen dus laadpalen bij het gebouw of in de parkeergarage. Andere leden zijn voorstanders van het rijden op fossiele brandstoffen en vinden het plaatsen van laadpalen kostbaar en gevaarlijk. Wij hebben een aantal veel gestelde vragen verzameld en hieronder beantwoord.

 

Als de elektrische auto de toekomst is, moeten VvE’s hierin mee. Met bijvoorbeeld tientallen appartementen is het nu misschien nog voldoende om één of twee laadpalen te plaatsen. Maar op langere termijn zal een flinke uitbreiding noodzakelijk zijn. Ter voorbereiding is er nog wel een aantal belangrijke keuzes die de VvE dient te nemen.

 

Hoe veilig is een laadpaal in een parkeergarage?

Het opladen van een elektrische auto is veilig als de laadpaal door een deskundige is geïnstalleerd en goed wordt onderhouden. Toch kan het mis gaan. Het opladen van een auto tijdens het parkeren zorgt voor meer risico in vergelijking met auto’s die alleen maar geparkeerd staan. Je kunt het vergelijken met het opladen van een mobiele telefoon. In uitzonderingsgevallen ontstaat er kortsluiting en valt de stroomtoevoer niet weg door de kortsluiting. Het is dus relatief veilig, maar brandgevaarlijker dan het parkeren van auto’s die rijden op fossiele brandstoffen.

 

Is het plaatsen van laadpalen verplicht?

Het plaatsen van laadpalen is niet verplicht voor VvE’s, maar deze verplichting bestaat wel bij nieuwbouw en bij het renoveren van een woongebouw. Per tien parkeerplaatsen moet er minimaal één parkeerplaats zijn met een laadpaal. Dat geldt voor parkeergarages en ook voor parkeerplaatsen buiten het gebouw. VvE’s kunnen ervan uitgaan dat de overheid ook steeds meer gaat sturen op het plaatsen van laadpalen bij bestaande gebouwen.

 

Hoe wordt bepaald of er laadpalen komen?

Voor het plaatsen van laadpalen in een gemeenschappelijke ruimte of tegen het gebouw aan, is toestemming nodig via de algemene ledenvergadering. Hieruit kunnen voorwaarden naar voren komen waar eerst aan moet worden voldaan. Bezwaren kunnen betrekking hebben op het plaatsen zelf en/of op de financiering van de laadpalen. In hoeverre willen leden die niet elektrisch rijden meebetalen aan de plaatsing?

 

Is voor een laadpaal op eigen grond ook toestemming nodig?

Als een laadpaal niet wordt geplaatst in een gemeenschappelijke ruimte, hebben de overige leden mogelijk geen inspraak. Het is natuurlijk nog wel de vraag of er gebruik wordt gemaakt van het gezamenlijke energienetwerk. Als de laadpaal is gekoppeld aan het gebouw, is het wel een gezamenlijke keuze om de laadpaal te plaatsen.

 

Waar moet een VvE rekening mee houden vóór plaatsing?

Er gaan voorbereidingen vooraf aan het plaatsen van laadpalen. In overleg met de gemeente en de brandweer wordt duidelijk waar rekening mee moet worden gehouden. Zo is bijvoorbeeld het plaatsen van laadpalen achter in een parkeergarage niet verstandig. De plek moet namelijk goed bereikbaar zijn voor de brandweer. Het gehele proces dient inhoudelijk door de leden van de VvE besproken te worden. Wij raden aan om ons stappenplan te hanteren. Op deze manier worden alle stappen en keuzes doorlopen.

 

Wil je meer weten over het plaatsen van laadpalen bij of in een VvE? Ga dan naar onze informatiepagina over laadpalen.

 

Laadpalen

Heeft u interesse om het intakeformulier te ontvangen? Vul hieronder uw gegevens in en wij sturen het u per mail vrijblijvend toe.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *