Veel gestelde vragen over laadpalen voor VvE’s

Voor VvE’s kan het wel of niet plaatsen van laadpalen een issue zijn. Sommige leden willen overstappen op elektrisch rijden en willen dus laadpalen bij het gebouw of in de parkeergarage. Andere leden zijn voorstanders van rijden op fossiele brandstoffen en vinden het plaatsen van laadpalen kostbaar en gevaarlijk. Wij hebben een aantal veel gestelde vragen verzameld en hieronder beantwoord.

Als de elektrische auto de toekomst is, moeten VvE’s hierin mee. Met bijvoorbeeld tientallen appartementen is het nu misschien nog voldoende om één of twee laadpalen te plaatsen. Maar op langere termijn zal een flinke uitbreiding noodzakelijk zijn. Ter voorbereiding is er nog wel een aantal belangrijke keuzes die de VvE dient te nemen.

Hoe veilig is een laadpaal in een parkeergarage?

Laadpalen kunt u vergelijken met stekkerdozen. Er ontstaat weleens kortsluiting, maar dat is in uitzonderingsgevallen. En als het wel gebeurt, is de schade meestal te overzien. De stoppen springen eruit en het gevaar verdwijnt. Toch gaat het soms mis. Elektrische auto’s zijn niet per se brandgevaarlijker dan auto’s op fossiele brandstoffen, maar er moeten wel maatregelen worden getroffen omdat bij een branduitbraak de gevaren wel groter zijn.

Is het plaatsen van laadpalen verplicht?

Het plaatsen van laadpalen is niet verplicht voor VvE’s, maar deze verplichting bestaat wel bij nieuwbouw en bij het renoveren van een woongebouw. Per tien parkeerplaatsen moet er minimaal één parkeerplaats zijn met een laadpaal. Dat geldt voor parkeergarages en ook voor parkeerplaatsen buiten het gebouw. VvE’s kunnen ervan uitgaan dat de overheid ook steeds meer gaat sturen op het plaatsen van laadpalen bij bestaande gebouwen.

Hoe wordt bepaald of er laadpalen komen?

Om laadpalen te kunnen plaatsen in een gemeenschappelijke ruimte of tegen het gebouw aan, is toestemming nodig via de algemene ledenvergadering. Hieruit kunnen voorwaarden naar voren komen waar eerst aan moet worden voldaan. Bezwaren kunnen betrekking hebben op het plaatsen zelf en/of op de financiering van de laadpalen. In hoeverre willen leden die niet elektrisch rijden meebetalen aan de plaatsing? Het is belangrijk om dit al te inventariseren in de eerste voorbereidende fase als de VvE interesse heeft in laadpalen.

Is voor een laadpaal op eigen grond ook toestemming nodig?

Als een laadpaal niet wordt geplaatst in een gemeenschappelijke ruimte, hebben de overige leden mogelijk geen inspraak. Het is natuurlijk nog wel de vraag of er gebruik wordt gemaakt van het gezamenlijke energienetwerk. Als de laadpaal is gekoppeld aan het gebouw, is het wel een gezamenlijke keuze om de laadpaal te plaatsen.

Waar moet een VvE rekening mee houden vóór plaatsing?

Er gaan voorbereidingen vooraf aan het plaatsen van laadpalen. In overleg met de gemeente en de brandweer wordt duidelijk waar de VvE rekening mee moet houden.  Het gehele proces dient inhoudelijk door de leden van de VvE besproken te worden. Wij raden aan om ons stappenplan te hanteren. Op deze manier worden alle stappen en keuzes doorlopen.

Heeft u interesse in een laadinfrastructuur bij uw VvE? Laat hieronder uw gegevens achter en wij sturen u meer informatie over onze aanpak en hoe wij u kunnen adviseren.

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.

Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen: