Laadpalen plaatsen aantrekkelijker gemaakt voor VvE’s

Elektrische auto

Overheid biedt VvE’s mogelijkheden voor het realiseren van elektrische laadpalen

In het Klimaatakkoord is bekend gemaakt dat de overheid elektrisch rijden ook de komende jaren stimuleert. Het is de bedoeling dat elektrisch rijden op termijn ‘het nieuwe normaal’ wordt. De populariteit van elektrische auto’s stijgt inmiddels al bij de Nederlandse bevolking. De komende jaren zullen honderdduizenden nieuwe laadpalen worden aangelegd. Niet alleen in de openbare ruimte, maar ook rond bedrijven en bij woningen. Alleen de aanleg bij appartementencomplexen dreigt hierin achter te blijven.In deze blog leest u welke financiële maatregelen de overheid neemt om elektrisch rijden te stimuleren, waardoor de aanleg van elektrische laadpalen financieel en juridisch laagdrempeliger zal zijn voor VvE’s.

Elektrische laadpalen laten plaatsen bij appartementencomplex niet altijd eenvoudig

Bij appartementencomplexen zijn de laadmogelijkheden vooralsnog gering wat de keuze voor een elektrische auto in de weg kan staan. Hierdoor worden appartementsbewoners onvoldoende gestimuleerd om elektrisch te gaan rijden.

Bewoners van een appartement kunnen niet zomaar een laadpaal voor hun woning laten installeren. Wanneer een bewoner een laadplek wil, moet hij of zij dit regelen via de Vereniging van Eigenaars. Maar de bewoner is geen eigenaar van het hele pand, hij/zij bezit slechts een appartementsrecht. Hoe zit het dan met de verdeling van de kosten en het eigendomsrecht?

Ook technische vraagstukken vormen obstakels voor het realiseren van laadpunten. Hierdoor blijft de realisatie van laadpunten bij appartementen in de praktijk fors achter. De overheid creëert daarom mogelijkheden voor VvE’s zodat bewoners die elektrisch (willen) rijden hierin gesteund worden.

De totale kosten voor de aanleg van de laadinfrastructuur hoeven niet meer volledig te worden afgewenteld op de eerste gebruiker(s). Gebruikers van de laadpaal zullen betalen naar gebruik.

Financiering laadpalen met de maatregel Laadinfrastructuur

Voor VvE’s was het voorheen duur en ingewikkeld om een laadpaal aan te leggen, maar tegenwoordig kunnen VvE’s laadpalen makkelijker financieren. Het Nationaal Energiebespaarfonds breidt op verzoek van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) de VvE Energiebespaarlening uit met de maatregel Laadinfrastructuur. Hiermee kunnen VvE’s financiering voor laadpalen aanvragen. Daarmee is financiering om een laadpunt aan te leggen op de parkeerplaatsen en in de parkeerkelders bij appartementen geen struikelblok meer. De maatregel geldt als stimulering voor het elektrisch rijden.

Nationaal Energiebespaarfonds

Het Ministerie van I&W heeft eenmalig een bedrag van 2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de financiering van laadpalen bij VvE’s. Dit bedrag is afkomstig uit de klimaatenveloppe en het Nationaal Energiebespaarfonds voert deze maatregel uit. Dit fonds beschikt bovendien over de expertise om rechtstreeks met VvE’s te werken.

Minimaal 10 appartementen in het complex

De VvE’s kunnen het geld van de lening gebruiken voor de aanpassing van de netcapaciteit, de aanleg van het laadpunt en voor de verbinding met de groepenkast en de bekabeling. Voorwaarde is wel dat de VvE bestaat uit minimaal 10 appartementen.

Het stappenplan, de voorwaarden en het aanvraagformulier hiervoor zijn beschikbaar via de website van het Nationaal Energiebespaarfonds. De specialisten van VvE Energie kunnen u ondersteuning bieden bij de aanvraag.

Laadpaal zonder investering

Wenst uw bestuur geen investering vooraf te doen, dan heeft VvE Energie in samenwerking met Kenter een oplossing voor u bedacht. Wij bieden een laadpaal aan voor een vast bedrag per maand, zonder opstartkosten (mits de huidige aansluitwaarde het toelaat). De plaatsing en onderhoud zijn hierbij inbegrepen.

Veiligheid Laadinfrastructuur

Kiest u voor de aanleg van elektrische laadpalen, laat u dan goed informeren over de keuze van de oplaadmethoden. De aansluiting van openbare oplaadpunten dient veilig te gebeuren omwille van de aanraakveiligheid en brandveiligheid.

Verschillende oplaadmethoden

Elektrische auto’s kunnen op vier verschillende manieren worden opgeladen: Mode 1 t/m 4. In Nederland wordt Mode 3 het meeste gebruikt. In onze blog over laadpunten voor elektrische auto’s kunt hier meer over lezen. Voordat u een laadpaal laat plaatsen is het raadzaam om te weten welke aansluitmogelijkheden en stekkers er zijn, en welke het meest gangbaar is.

Mode 1

Via een gewoon stopcontact van 220 Volt met maximaal 10 Ampère. Er zit geen stroombegrenzer op die de belasting op het netwerk beperkt. In principe wordt deze niet gebruikt voor het laden van auto’s.

Mode 2

Via een gewoon stopcontact of een laadpaal thuis, maar wel met een vaste stroombegrenzer die in een kastje in de meegeleverde kabel bij de auto is ingebouwd.

Mode 3

Mode 3 is de aansluiting die wordt gebruikt voor openbare oplaadpunten in Nederland. Deze wordt uitgevoerd als mode 3, type 2, ook wel de type 2–aansluiting genoemd. Bij deze aansluiting ontstaat alleen spanning als de laadkabel en elektrische auto op de goede manier zijn aangesloten. Daarbij is het laden brand- en aanraakveilig door de volgorde van verplichte handelingen bij het laden:

  1. De kabel aansluiten op de auto,
  2. De kabel aansluiten op het oplaadpunt,
  3. controle verbinding door het communicatieprotocol,
  4. vergrendeling stekker in de oplaadpaal,
  5. start laden auto.

Mocht de stekker tijdens het laden onverwacht uit de auto worden getrokken dan detecteert het communicatieprotocol dit en zal de stroom onmiddellijk worden afgesloten: de kabel blijft zo veilig.

Mode 4

De oplaadpaal staat in direct contact met de autobatterij en bepaalt zelf het gehele laadproces. Omdat het elektriciteitsnetwerk wisselstroom levert, zit er in de laadpaal een omvormer. Bij mode 1, 2 en 3 zit de omvormer in de auto zelf.

Welke stekkers kunt u gebruiken?

Voor het opladen kunnen diverse stekkers worden gebruikt. De belangrijkste 3 stekkers voor Nederland zijn de Mennekes-stekker, de Chademo-stekker en de Combo-stekker.

  1. De Mennekes-stekker is door de Europese Commissie aangewezen als standaard voor het opladen van elektrische auto’s. Hiermee kunt u zowel met een normaal stopcontact als met krachtstroom laden. Auto’s met dit type aansluiting zijn: de Tesla Model S, Renault Zoe, Volvo V60 en de BMW i3.
  2. De Chademo-stekker werkt alleen met gelijkstroom. Chademo is in Nederland de standaard voor snelladen: in een half uur kan de auto volgeladen worden.
  3. De Combo-stekker is aangewezen als de nieuwe standaard in Europa vanaf 2017. Met deze stekker kan men zowel met wissel- als gelijkstroom de auto opladen. De Mennekes-stekker past binnen deze nieuwe standaard, dat geldt niet voor de Chademo-aansluiting.

Bronnen: Kenter, Energiebespaarlening en MRA-E.

Meer informatie

Wilt u meer weten over dit onderwerp, dan kunt u zich inlezen op de volgende websites:

Het rapport van de Rijksoverheid: ‘Laadinfrastructuur in de private gebouwde omgeving’.

Lezen over de ontwikkeling van Laadinfrastructuur op het terrein van de VvE in de toolkit. (Informatie voor VvE-leden en -besturen)

Meer informatie over de VvE Energiebespaarlening.

Wij hebben eerder aandacht besteed aan laadpunten voor elektrische auto’s.

Contact

Wilt u laadpalen laten plaatsen of meer weten over uw specifieke mogelijkheden voor oplaadpunten bij uw VvE? Neemt u dan contact op met onze specialisten op: 030-3031714 of info@vveenergie.nl. Wij zullen u door het hele proces begeleiden.

2 reacties op “Laadpalen plaatsen aantrekkelijker gemaakt voor VvE’s

  1. Gezien onze leeftijd overwegen wij een appartement te kopen. Wij zoeken in het luxe segment maar komen er achter dat op de eigen parkeerplek onder het appartement geen stopcontact is om onze hybride Mitsubishi Outlander op te laden. Er is wel stroom (verlichting) maar de kosten daarvan worden door alle eigenaren gedeeld. Het gaat om 220V/10 amp. De VVE weet geen raad en houden de boot af.
    Dus geen appartement kopen?

    1. Beste Jan,

      Als het meest recente Modelreglement 2017 van toepassing is, staat daar (artikel 28.3) al in dat er een verplichting in om privé laadpalen infrastructuur (mogelijk) te maken.

      Vraag anders het Huishoudelijk Reglement op. Je hebt best kans dat daar eventueel in staat dat het je vrij staat een laadpaal te (laten) installeren, onder nader door de VvE te stellen voorwaarden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *