Stappenplan voor laadpalen binnen de VvE

Elke structurele verandering binnen een VvE heeft de nodige voorbereiding nodig. Vooral als het financieel ook een grote impact heeft op de vereniging en de leden. Het plaatsen van laadpalen kan een discussiepunt zijn, mede omdat het  invloed kan hebben op de brandveiligheid.

Volgens de Bovag stonden er op 1 december 2020 ruim 153.000 elektrische auto’s geregistreerd. In 2020 was één op de vijf verkochte auto’s een elektrische variant. Door subsidies wordt het kopen van een elektrische auto gestimuleerd en de auto’s worden ook steeds goedkoper. Als VvE komt je er niet onderuit om na te denken over het plaatsen van laadpalen. Voordat het zover is, moet er het nodige worden voorbereid. Vier noodzakelijke stappen vóór het plaatsen van laadpalen delen we graag met jou.

Door het op deze manier uit te werken voorkom je onnodige kosten en nawerk, omdat je niet de juiste procedure hebt gevolgd. We kunnen de volgende onderverdeling maken:

• Voorbereiding – Fase 1
  • Uitwerking – Fase 2
  • Realisatie – Fase 3

Deze drie fases lichten we hieronder nader toe.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Vul het contactformulier in onderaan deze blog.

Fase 1 – Voorbereiding

Voordat er laadpalen worden geplaatst, moet eerst duidelijk zijn of hier behoefte aan is binnen de VvE. Het is verstandig om gelijk een inschatting te maken voor de komende jaren. Stel, er zijn nu twee leden met een elektrische auto. Als de VvE bestaat uit in totaal 50 appartementen, is het een bespreekpunt hoeveel laadpalen binnen nu en een paar jaren noodzakelijk zijn. In dit geval is het plaatsen van tientallen laadpalen overbodig. Hierbij is het ook belangrijk hoeveel leden overwegen om over te stappen op het elektrisch rijden. Gelijk teveel laadpalen plaatsen is kapitaalvernietiging. Misschien blijkt op termijn wel dat elektrisch rijden niet de toekomst wordt, maar rijden op waterstof.

Neem hierin ook gelijk de huidige parkeersituatie mee en controleer of de laadpalen ook mogelijk zijn bij uw netaansluiting. Kan het netwerk bijvoorbeeld tien laadpalen aan?

Fase 2 – Uitwerking

Het plaatsen van één laadpaal kost ongeveer €1.000 tot ruim €2.000. In deze fase zoek je ook al naar een energieleverancier. Een VvE kan zich in deze fase ook verdiepen in de brandveiligheid en de aanvullende voorzieningen die moeten worden getroffen. Bij brand moet de elektriciteitstoevoer naar de laadpalen met één druk op de knop uit te schakelen zijn.

De plannen inpassen in het meerjarenonderhoudsplan (MJOP)

In het MJOP staan kosten voor het onderhouden van het pand, maar ook investeringen in het pand kunnen hierin worden opgenomen. Duurzaamheid is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van het meerjarenonderhoudsplan, dus laadpalen passen daar ook goed bij. Door de kosten hiervan op te nemen in het plan staat het in de financiële begroting en kan het financieel ook haalbaar worden.

Wat bepaalt de wet- en regelgeving?

De wetgeving is nog niet goed afgestemd op bijvoorbeeld het plaatsen van laadpalen in een parkeergarage. Daarom zijn VvE’s erg huiverig voor het plaatsen van laadpalen in een parkeergarage. Eerder schreven we al over het toenemende brandgevaar na het plaatsen van laadpalen. Bij het nieuw bouwen van een appartementencomplex wordt nog steeds gewerkt met het bouwbesluit 2012. Mede door het gevaar van laadpalen is dit bouwbesluit inmiddels achterhaald. Er wordt aan gewerkt om de wet- en regelgeving aan te passen, maar dat kost tijd.

Fase 3 – Realisatie

Zodra plannen worden omgezet acties en de laadpalen geplaatst kunnen worden, start de fase van het realiseren. Nu worden er plannen gemaakt voor het onderhoud en ook de kosten hiervan worden in de begroting opgenomen.

Het plaatsen van laadpalen is veelomvattend. Over de (on)veiligheid is namelijk nog veel niet duidelijk. Het opladen van een elektrische auto is op zichzelf niet heel brandgevaarlijk. Toch brengt het een extra gevaar met zich mee. Daarom kost de eerste fase de meeste tijd en moeite. In fase 2 en 3 is het een kwestie van het plan uitrollen en de laadpalen zijn gerealiseerd.

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.

Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen: