Uitdagingen voor laadpalen in de parkeergarage van een bestaande VvE
In 2020 waren er in Nederland 182.481 volledig elektrische auto’s: een groei van 69% ten opzichte van 2019. Gezien de doelstellingen van de automakers is de verwachting dat dit aantal de komende jaren versneld zal toenemen. Zo heeft Volvo het doel uitgesproken om in 2030 enkel nog elektrische auto’s te bouwen.
Gezien deze ontwikkeling zal uw VvE binnen afzienbare tijd te maken krijgen het plaatsen van laadpalen. Vanaf 2020 is voor nieuwbouwprojecten verplicht gesteld dat 1 op 10 parkeerplaatsen voorzien is van een laadpaal. Het is een kwestie van tijd voordat dergelijke wettelijke afspraken ook zullen gaan gelden voor bestaande VvE’s.
Uitdaging #1: parkeerplaatsen op naam
De parkeerplaatsen binnen VvE’s staan vrijwel altijd op naam, doorgaans is dit formeel zelfs vastgelegd in de splitsingsakte. Los van het juridische aspect willen eigenaren graag een vaste plaats behouden. Laadpalen voor algemeen gebruik zijn daardoor meestal niet toepasbaar in een parkeergarage.
Uitdaging #2: verdeling kosten
Een ander ‘pijnpunt’ bij de realisatie van laadpalen zijn de kosten en dan voornamelijk de verdeling daarvan. Grofweg zijn er 4 kostencomponenten:
- Laadpalen;
- Aanpassing infrastructuur;
- (Eventuele) aanpassing aansluitwaarde van de aansluiting;
- Leveringskosten laadpalen via CVZ-aansluiting (te verrekenen).
Om ervoor te zorgen dat deze kosten op een eerlijke maar ook praktisch uitvoerbare manier worden gedeeld, is maatwerk verreist.
Uitdaging #3: dynamische wensen
De elektrische rijders zijn nu nog vaak in de minderheid, maar zoals we hierboven schrijven zal dit aantal fors gaan toenemen. Dit betekent ook dat een laadoplossing die nu wordt bedacht moet kunnen meegroeien met de vraag in de toekomst. De infrastructuur moet geschikt zijn om zowel 5 laadpalen nu, als 40 stuks in de toekomst te kunnen beleveren.
Uitdaging #4: bestaande bouw
Bij de bouw van nieuwe VvE’s is men dus verplicht rekening te houden met laadpalen. Bij bestaande complexen moet de infrastructuur binnen de bestaande bouw worden gerealiseerd. Dit vormt vooral bij parkeergarages een probleem, omdat deze doorgaans ondergronds zijn. Eventueel graafwerk zou de integriteit van het bouwwerk aantasten waardoor de bak niet langer waterdicht is en onverzekerbaar.
Oplossing
Herkent u deze uitdagingen? Dan hebben wij de oplossing voor u. Wilt u meer informatie? Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.
Totaaloplossing infrastructuur laadpalen
Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.
Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:
- Voorschriften en richtlijnen verzekeraar voor laadpalen binnen de muren van een gebouw
- Zijn laadpalen in parkeergarages brandgevaarlijk?
- Laadpalen plaatsen aantrekkelijker gemaakt voor VvE’s
- Laadpunt voor elektrische auto realiseren bij VvE
- Stappenplan voor laadpalen binnen de VvE
- Juridische Toolkit laadpalen voor de VvE
- Model besluitvorming laadpalen binnen de VvE
- Veel gestelde vragen over laadpalen voor VvE’s
- Subsidie maatadvies laadpalen voor VvE’s
- Hoe worden laadkosten verdeeld onder VvE-leden?