Hoe worden laadkosten verdeeld onder VvE-leden?
Steeds meer VvE’s willen hun leden de mogelijkheid bieden om elektrische auto’s op te laden. Daarbij staan zij voor de uitdaging om een laadoplossing te vinden die bij de VvE past. Vaak zijn kosten een lastig punt, omdat niet alle leden een (elektrische) auto hebben en behoefte hebben aan een laadpaal.
Vervolgens moet de VvE ook zorgen dat de laadkosten aan de juiste personen worden doorbelast. Zo betalen alleen de leden die gebruik maken van de laadpalen voor hun eigen stroomverbruik. In deze blog leggen we uit hoe de stroom wordt verdeeld en hoe de VvE zorgt dat deze kosten worden doorbelast.
Hoe wordt stroom verdeeld?
Het is aan te raden dat de VvE kiest voor een laadoplossing die collectief is geregeld. Als verschillende leden op eigen initiatief een laadpaal laten installeren door verschillende partijen, ontstaat er een warboel in de meterkast. Hierdoor heeft de VvE geen controle meer. Bovendien kan het onveilig zijn als verschillende laadpalen (zonder onderlinge afstemming) zijn geïnstalleerd.
Omdat de laadpalen aangesloten zijn op de collectieve elektriciteitsaansluiting (CVZ-aansluiting) van de VvE, komt het stroomverbruik van de laadpalen in eerste instantie op rekening van de VvE. Niet alle VvE-leden gebruiken daarentegen de laadpalen. Daarom moeten de elektriciteitskosten van de laadpalen naar de werkelijke gebruikers worden doorbelast.
Kostenverdeling in de praktijk
De VvE kan alleen de laadkosten aan de gebruikers doorbelasten, als zij weet wie de laadpalen heeft gebruikt en voor hoe lang. Daarvoor sluit de VvE een abonnement af bij een partij die het aantal kWh per gebruiker bijhoudt en dit vervolgens voor de VvE verrekent. Voor deze administratie en kostenverdeling betaalt de VvE een maandelijks bedrag aan deze partij.
In de praktijk werkt het zo: de VvE heeft een energiecontract bij een energieleverancier en betaalt voor de gebruikte stroom vanuit de CVZ-aansluiting. Op iedere actieve laadpaal zit een abonnement met een derde partij voor de verrekening. De bewoners die hun auto opladen bij een laadpaal scannen hiervoor hun persoonlijke pas. Daarmee houdt de externe partij de laadkosten per gebruiker bij. Bewoners gebruiken de laadpas die zij zelf hebben aangeschaft of bijvoorbeeld hebben gekregen bij hun leaseauto. De bewoners betalen hun laadkosten aan de externe partij, die vervolgens het bedrag verrekent en terugkeert aan de VvE. Iedere maand of ieder kwartaal krijgt de VvE de laadkosten teruggestort van de bewoners die hebben geladen, via de externe partij die dit heeft bijgehouden.
Investering terugverdienen
De VvE kan er ook voor kiezen om kleine marge zetten op de kWh die zij levert aan de laadpalen (bijvoorbeeld € 0,05 per kWh). Gemiddeld gebruikt een elektrische rijder zo’n 2.000 kWh per jaar. Met een marge van €0,05 per kWh “verdient” de VvE €100,- per actieve laadpaal. Zo kan de VvE de investering in de laadpalen (deels) terugverdienen en wordt de verbruiker meer belast. Om zeker te weten dat dit kostendekkend is, is het belangrijk dat de VvE het stroomtarief jaarlijks opnieuw berekent of laat berekenen.
Infrastructuur laadpalen
Om de laadpalen collectief vanuit de VvE te regelen, kunt u ervoor kiezen om in één keer de juiste infrastructuur aan te leggen. Zo kunnen bewoners die een laadpaal nodig hebben deze meteen laten installeren of op een later moment. Bewoners die pas over een aantal jaar elektrisch gaan rijden, kunnen in de toekomst gemakkelijk een laadpaal laten aansluiten aan dezelfde infrastructuur. Dit waarborgt de veiligheid en is tegelijkertijd toekomstbestendig. Wij bieden VvE’s zo’n toekomstbestendige infrastructuur, waarbij de gebruikers belast worden. Als u interesse heeft in meer informatie over onze laadoplossing, kunt u hieronder uw gegevens achterlaten.
Totaaloplossing infrastructuur laadpalen
Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.
Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:
- Voorschriften en richtlijnen verzekeraar voor laadpalen binnen de muren van een gebouw
- Zijn laadpalen in parkeergarages brandgevaarlijk?
- Laadpalen plaatsen aantrekkelijker gemaakt voor VvE’s
- Laadpunt voor elektrische auto realiseren bij VvE
- Stappenplan voor laadpalen binnen de VvE
- Juridische Toolkit laadpalen voor de VvE
- Model besluitvorming laadpalen binnen de VvE
- Veel gestelde vragen over laadpalen voor VvE’s
- Subsidie maatadvies laadpalen voor VvE’s
- Uitdagingen laadpalen in de parkeergarage van een bestaande VvE
zit kn bestuur vve graag contact