Elektrisch laden in uw VvE
"Deze mensen weten wat communiceren is."
Wat een ontzettend fijne organisatie. Deze mensen weten wat communiceren is. Ze reageren ontzettend snel en geven heldere antwoorden op de gestelde vragen. Het contract bevat normaal Nederlands, geen kleine lettertjes. Klantvriendelijke en transparante organisatie die veel geld kan besparen op het gebied van gas/elektra, maar ook voor de meetdiensten.
100% aanbeveling!
Dhr. Peter Stremler (Bestuurder)
VvE Zernikelaan 318-474, Papendrecht
De voordelen
- Totaaloplossing
- Toekomstbestendig
- Betaalbaar
- Volledig op maat
Elektrisch rijden
In 2020 waren er in Nederland 182.481 volledig elektrische auto’s: een groei van 69% ten opzichte van 2019. Gezien de doelstellingen van de automakers is de verwachting dat dit aantal de komende jaren versneld zal toenemen. Zo heeft Volvo het doel uitgesproken om in 2030 enkel nog elektrische auto’s te bouwen.
Gezien deze ontwikkeling zal uw VvE binnen afzienbare tijd te maken krijgen met het vraagstuk rondom laadpalen. Vanaf 2020 is voor nieuwbouwprojecten verplicht gesteld dat 1 op 10 parkeerplaatsen voorzien is van een laadpaal. Het is een kwestie van tijd voordat dergelijke wettelijke afspraken ook zullen gaan gelden ten aanzien van bestaande VvE’s.
Dynamische oplossing
Veel VvE’s die voor het eerst een laadvoorziening willen aanbieden, worstelen met het ontwerp en de planning. Vaak wil men een oplossing kunnen bieden die direct 10 jaar mee kan. Het lastige hierbij is dat de ontwikkeling zo snel gaat (bv. vermogen laadpalen) en zo veel onbekende factoren kent dat dit feitelijk niet kan. Tegelijkertijd moet er bij het ontwerp wel rekening worden gehouden met een uitbreiding van het systeem wanneer de markt daar om vraagt. Vooral de aansluitwaarde van de gemeenschappelijke elektriciteitsaansluiting speelt hierbij een rol.
Toegewezen parkeerplaatsen
De parkeerplaatsen binnen VvE’s staan vrijwel altijd op naam, doorgaans is dit formeel zelfs vastgelegd in de splitsingsakte. Los van het juridische aspect willen eigenaren graag een vaste plaats behouden. Laadpalen voor algemeen gebruik zijn daardoor meestal niet toepasbaar in een parkeergarage.
Verdeling kosten
Een andere uitdaging bij de realisatie van laadpalen zijn de kosten en dan voornamelijk de verdeling daarvan.
De elektrische rijders zijn nu nog vaak in de minderheid. Om het voor hen mogelijk te maken om elektrisch te kunnen laden, zullen ook de overige bewoners akkoord moeten gaan met een wijziging van de huidige parkeersituatie. Aan de plaatsing van de laadpalen en een eventuele verzwaring van de aansluiting zijn kosten verbonden. Om ervoor te zorgen dat deze kosten op een eerlijke maar ook praktisch uitvoerbare manier worden gedeeld is maatwerk vereist.
Adviesrapport laadinfrastructuur
VvE Energieadvies is voor het opstellen van adviesrapporten voor laadinfrastructuur bij VvE’s een samenwerking aangegaan met VvE Laadloket.
Wilt u eerst even kennismaken en bespreken wat VVE Laadloket voor uw VvE kan betekenen? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in.
Heeft u interesse in een adviestraject? Vraag gelijk een vrijblijvende offerte aan door onderstaand formulier in te vullen. U ontvangt dan zo spoedig mogelijk een offerte van VVE Laadloket.
Offerte aanvraag laadpalen
Meer informatie? Lees ook onze blogs over laadpalen:
- Voorschriften en richtlijnen verzekeraar voor laadpalen binnen de muren van een gebouw
- Zijn laadpalen in parkeergarages brandgevaarlijk?
- Laadpalen plaatsen aantrekkelijker gemaakt voor VvE’s
- Laadpunt voor elektrische auto realiseren bij VvE
- Stappenplan voor laadpalen binnen de VvE
- Juridische Toolkit laadpalen voor de VvE
- Model besluitvorming laadpalen binnen de VvE
- Veel gestelde vragen over laadpalen voor VvE’s
- Uitdagingen voor realisatie laadpalen in de parkeergarage van een bestaande VvE
- Subsidie laadpuntenadvies voor VvE’s
- Uitdagingen laadpalen in de parkeergarage van een bestaande VvE
- Hoe worden laadkosten verdeeld onder VvE-leden?