Elektrisch laden in uw VvE

"Deze mensen weten wat communiceren is."

Wat een ontzettend fijne organisatie. Deze mensen weten wat communiceren is. Ze reageren ontzettend snel en geven heldere antwoorden op de gestelde vragen. Het contract bevat normaal Nederlands, geen kleine lettertjes. Klantvriendelijke en transparante organisatie die veel geld kan besparen op het gebied van gas/elektra, maar ook voor de meetdiensten.

100% aanbeveling!

Dhr. Peter Stremler (Bestuurder)

VvE Zernikelaan 318-474, Papendrecht

Momenteel is de helpdesk gesloten, graag bellen wij u terug.

De voordelen

  • Totaaloplossing
  • Toekomstbestendig
  • Betaalbaar
  • Volledig op maat

Elektrisch rijden

In 2020 waren er in Nederland 182.481 volledig elektrische auto’s: een groei van 69% ten opzichte van 2019. Gezien de doelstellingen van de automakers is de verwachting dat dit aantal de komende jaren versneld zal toenemen. Zo heeft Volvo het doel uitgesproken om in 2030 enkel nog elektrische auto’s te bouwen.

Gezien deze ontwikkeling zal uw VvE binnen afzienbare tijd te maken krijgen met het vraagstuk rondom laadpalen. Vanaf 2020 is voor nieuwbouwprojecten verplicht gesteld dat 1 op 10 parkeerplaatsen voorzien is van een laadpaal. Het is een kwestie van tijd voordat dergelijke wettelijke afspraken ook zullen gaan gelden ten aanzien van bestaande VvE’s.

 

Dynamische oplossing

Veel VvE’s die voor het eerst een laadvoorziening willen aanbieden, worstelen met het ontwerp en de planning. Vaak wil men een oplossing kunnen bieden die direct 10 jaar mee kan. Het lastige hierbij is dat de ontwikkeling zo snel gaat (bv. vermogen laadpalen) en zo veel onbekende factoren kent dat dit feitelijk niet kan. Tegelijkertijd moet er bij het ontwerp wel rekening worden gehouden met een uitbreiding van het systeem wanneer de markt daar om vraagt. Vooral de aansluitwaarde van de gemeenschappelijke elektriciteitsaansluiting speelt hierbij een rol.

 

Toegewezen parkeerplaatsen

De parkeerplaatsen binnen VvE’s staan vrijwel altijd op naam, doorgaans is dit formeel zelfs vastgelegd in de splitsingsakte. Los van het juridische aspect willen eigenaren graag een vaste plaats behouden. Laadpalen voor algemeen gebruik zijn daardoor meestal niet toepasbaar in een parkeergarage.

Verdeling kosten

Een andere uitdaging bij de realisatie van laadpalen zijn de kosten en dan voornamelijk de verdeling daarvan.

De elektrische rijders zijn nu nog vaak in de minderheid. Om het voor hen mogelijk te maken om elektrisch te kunnen laden, zullen ook de overige bewoners akkoord moeten gaan met een wijziging van de huidige parkeersituatie. Aan de plaatsing van de laadpalen en een eventuele verzwaring van de aansluiting zijn kosten verbonden. Om ervoor te zorgen dat deze kosten op een eerlijke maar ook praktisch uitvoerbare manier worden gedeeld is maatwerk vereist.

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

In samenwerking met onze partners bieden wij een totaaloplossing voor bestaande VvE’s met parkeergarages en -pleinen. Daarmee voorzien wij in een oplossing voor de hierboven genoemde uitdaging waar VvE’s mee te maken hebben.

Via ons kunt u een elektrische ringleiding huren voor een vast bedrag per maand. Per parkeerplek liggen de kosten tussen de 10 en 20 euro per maand. Zo’n ringleiding wordt vanuit een collectieve voorzieningen-aansluiting (CVZ-aansluiting) rond de hele parkeerplaats geïnstalleerd, waardoor de VvE vervolgens bij iedere parkeerplek naar wens een laadpaal kan installeren. Iedere eigenaar van een elektrische auto kan voor eigen kosten een laadpaal laten installeren en de laadkosten worden doorbelast aan de eigenaar.

De voordelen

Aan onze totaaloplossing zitten verschillende grote voordelen voor VvE’s:

  • De VvE hoeft geen grote gezamenlijke investering te doen in de aanleg van laadpalen die maar door enkele bewoners worden gebruikt;
  • Het aantal laadpalen is gemakkelijk uit te breiden in de toekomst;
  • Elektrische rijders kunnen hun vaste parkeerplaats behouden;
  • De kosten voor het laden worden eerlijk doorbelast aan de gebruikers;
  • De werkzaamheden worden uitgevoerd door één partij, waardoor u als VvE beter in staat bent om de veiligheid te beheren;
  • De VvE kan een marge zetten op de kWh die gebruikt worden door de laadpalen. Hierdoor kan de huur van de ringleiding deels terugverdiend worden en worden de verbruikers meer belast.

 

Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in een prijsindicatie op maat voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen vrijblijvend contact met u op.