Elektrisch laden in uw VvE.

"Deze mensen weten wat communiceren is."

Wat een ontzettend fijne organisatie. Deze mensen weten wat communiceren is. Ze reageren ontzettend snel en geven heldere antwoorden op de gestelde vragen. Het contract bevat normaal Nederlands, geen kleine lettertjes. Klantvriendelijke en transparante organisatie die veel geld kan besparen op het gebied van gas/elektra, maar ook voor de meetdiensten.

100% aanbeveling!

Dhr. Peter Stremler (Bestuurder)

VvE Zernikelaan 318-474, Papendrecht

Momenteel is de helpdesk gesloten, graag bellen wij u terug.

De voordelen

  • Totaaloplossing
  • Modulair
  • Betaalbaar
  • Volledig op maat

Elektrisch rijden

In 2020 waren er in Nederland 182.481 volledig elektrische auto’s: een groei van 69% ten opzichte van 2019. Gezien de doelstellingen van de automakers is de verwachting dat dit aantal de komende jaren versneld zal toenemen. Zo heeft Volvo het doel uitgesproken om in 2030 enkel nog elektrische auto’s te bouwen.

Gezien deze ontwikkeling zal uw VvE binnen afzienbare tijd te maken krijgen met het vraagstuk ten aanzien van het plaatsen van laadpalen. Vanaf 2020 is voor nieuwbouw projecten verplicht gesteld dat 1 op 10 parkeerplaatsen voorzien moet zijn van een laadpaal. Het is een kwestie van tijd voordat dergelijke wettelijke afspraken ook zullen gaan gelden ten aanzien van bestaande VvE’s.

 

Dynamische oplossing

Veel VvE’s  die voor het eerst een laadvoorziening willen aanbieden, worstelen met het ontwerp en planning. Vaak wilt men een oplossing kunnen bieden die direct 10 jaar mee kan. Het lastige hierbij is dat de ontwikkeling zo snel gaat  (bv. vermogen laadpalen) en zoveel onbekende factoren kent dat dit feitelijk niet kan. Ons advies in deze is om klein te beginnen met een horizon van 2-3 jaar. Kijk naar de actuele behoefte en speel daar op in. Bijkomend voordeel is dat de investering lager is en er dus sneller resultaat kan worden geboekt.

Uiteraard moet er bij het ontwerp wel rekening worden gehouden met een uitbreiding van het systeem op termijn wanneer de markt daar om vraagt. Vooral de aansluitwaarde van de gemeenschappelijke elektriciteitsaansluiting zal hierbij een rol gaan spelen. Dit is echter een aandachtspunt voor de toekomst en speelt dit in deze eerste fase vaak nog geen rol.

 

Verdeling kosten

Een ander ‘pijnpunt’ bij de realisatie van laadpalen zijn de kosten en dan voornamelijk de verdeling daarvan.

De elektrische rijders zijn nu nog vaak in de minderheid. Om het voor hen mogelijk te maken om elektrisch te kunnen laden, zullen ook de overige bewoners akkoord moeten gaan met een wijziging van de huidige situatie. Aan de plaatsing van de laadstations en een eventuele verzwaring van de aansluiting zijn kosten verbonden. Om ervoor te zorgen dat deze kosten op een eerlijke maar ook praktisch uitvoerbare manier worden gedeeld is maatwerk verreist.

 

Ontzorging

In samenwerking met onze partners Kenter en E-flux hebben wij een modulaire propositie ontwikkeld waarmee uw VvE kan worden voorzien van een laadoplossing op maat. Hierbij wordt rekening gehouden met de wensen van de huidige bewoners, betaalbaarheid voor de VvE, afrekening op bewonersniveau en de mogelijkheid om in de toekomst de capaciteit eventueel uit te breiden.

 

Meer informatie? Lees ook onze blogs over laadpalen:

 

Laadpalen

Heeft u interesse om het intakeformulier te ontvangen? Vul hieronder uw gegevens in en wij sturen het u per mail vrijblijvend toe.