Moet een VvE haar zonnepanelen verzekeren?

Wanneer een VvE zonnepanelen laat installeren, worden deze bevestigd aan het gebouw en zijn zij hierdoor een onderdeel van het pand geworden. Waar moet u op letten bij het verzekeren van zonnepanelen?

Zodra een VvE besluit om zonnepanelen te nemen, is het raadzaam om ook gelijk te kijken naar de gevolgen voor de verzekeringen. Een VvE moet namelijk voorkomen dat zonnepanelen niet voldoende of zelfs onverzekerd zijn als ze bijvoorbeeld worden gestolen of beschadigd raken.

Zijn de zonnepanelen gezamenlijk bezit of individueel bezit?

Voordat u de panelen kunt verzekeren, moet u eerst vaststellen wie de eigenaar is. Zijn ze het eigendom van de VvE of zijn individuele leden de eigenaren? De eigenaar heeft namelijk een te verzekeren belang, en moet het verzekeren ook regelen. Het gebouw is verzekerd door de VvE, omdat het een gezamenlijk bezit is van alle leden. Als een individueel lid zonnepanelen plaatst, kunnen deze als huurdersbelang verzekerd worden op de inboedelverzekering van de eigenaar van de zonnepanelen.

Door ondeskundige aanleg is er een grotere kans op brand

Zonnepanelen zijn brandgevaarlijk bij een ondeskundige plaatsing. Zorg dus er dus voor dat de panelen worden geplaatst door een gerenommeerde installateur. De installaties moeten voldoen aan de NEN 1010. Dit is een veiligheidsbepaling voor laagspanningsinstallaties zoals zonnepanelen. Door deze normen in acht te houden, heeft de VvE het maximale gedaan om zo veilig mogelijk de panelen te laten plaatsen. U kunt ook kiezen voor een Scope 12 keuring om de veiligheid aan te tonen.

Wanneer zijn zonnepanelen van de VvE verzekerd in de opstalverzekering?

Als de zonnepanelen vastgenageld zitten, zijn de zonnepanelen verzekerd in de opstalverzekering. U moet de verzekeraar hierover wel informeren voordat ze geplaatst worden. Door het vooraf te melden, kan de verzekeraar ook gelijk vertellen of er aanvullende eisen gelden. De omvormer moet bijvoorbeeld op een bepaalde plek komen of er moet een waarschuwingssticker in de meterkast. Zitten de panelen niet vast aan het gebouw? Overleg dan met de verzekeraar hoe ze verzekerd kunnen worden. Dan zijn ze namelijk niet verzekerd in de opstalverzekering.

Het pand opnieuw laten taxeren?

Vooral bij het plaatsen van veel panelen heeft de plaatsing ook effect op de herbouwwaarde van het gebouw. De verzekeraar kan door de plaatsing kiezen voor een nieuwe taxatie. Het verzekerd bedrag moet namelijk overeenkomen met de herbouwwaarde. Als dit niet het geval is, zal bij schade blijken dat het pand onderverzekerd is. Bij onderverzekering wordt het schadebedrag maar deels uitgekeerd door de verzekeraar.

Hoe zit het met gehuurde zonnepanelen?

Gehuurde panelen zijn niet verzekerd in de opstalverzekering van de VvE of in de inboedelverzekering van de individuele eigenaar. De eigenaar van de zonnepanelen moet zorgen voor een verzekering. Verzekeraars sluiten gehuurde zaken namelijk vaak uit.