Meer groene dan grijze stroom in Europa

Verduurzaming VvE

We zien steeds meer wind- en zonparken in het landschap, en dat is niet alleen zo in Nederland. In 2020 is er in Europa voor het eerst meer duurzame stroom opgewekt dan fossiele stroom. Dit is een mijlpaal voor de energietransitie. Vooral op het gebied van wind- en zonne-energie maakt Europa, en vooral Nederland, grote stappen.

Nederland moet de CO2-uitstoot flink verminderen vóór 2030. Dat staat in het Klimaatakkoord. Ook andere landen hebben doelen die ze moeten halen. In 2016 zijn hier afspraken over gemaakt die zijn vastgelegd in het VN-Klimaatakkoord van Parijs. In 2030 moet de uitstoot met minimaal 40% verlaagd zijn. Dat zijn ambitieuze doelen die vragen om flinke investeringen in duurzame manieren om energie op te wekken. Over heel Europa gerekend wordt hier hard aan gewerkt.

Groene stroom verslaat fossiele stroom in Europa

In 2020 bestond 38% van de opgewekte stroom uit duurzame energie. Het aandeel van met fossiele brandstoffen opgewekte energie bedroeg 37%. Een krappe overwinning dus voor duurzame stroom. De winst wordt behaald met wind en zon. Andere duurzame manieren van energie winnen zijn namelijk niet verder uitgebouwd. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om waterkrachtcentrales en bio-energie. Om te voldoen aan de klimaatdoelstellingen moet er nog veel gebeuren. De productie van energie vanuit de wind en de zon moet de komende 10 jaren nog drie keer groter worden.

Nederland is de beste jongen uit de klas

In ons land is de productie van groene stroom met 40% gestegen in de afgelopen jaren. Hiervan was 19% zonne-energie en windenergie. Qua groei doen we het beter dan alle andere Europese landen, maar toch is dit geen reden om te juichen. Nederland is namelijk met een inhaalslag bezig. Als we kijken naar de absolute cijfers, liggen we nog achter op het gemiddelde in Europa, gelet op zonne-energie en windenergie.

De productie van nucleaire energie neemt af

In 2020 is er 10% minder nucleaire energie gewonnen. Nucleaire energie voldoet aan de duurzaamheidsgedachte, maar toch is het geen energiebron voor de toekomst. De gevaren voor grote rampen zorgen ervoor dat ook nucleaire energie wordt afgebouwd. In Zweden en Duitsland zijn er zelfs kerncentrales gesloten. Toch is Europa nog steeds sterk afhankelijk van kerncentrales. Ongeveer 25% van de verbruikte stroom in Europa, komt uit een kerncentrale. De centrales allemaal sluiten zit er dus voorlopig nog niet in.

Door corona is er minder energie verbruikt

In 2020 is het stroomverbruik met 4% gezakt ten opzichte van het jaar 2019. In huishoudens werd waarschijnlijk meer stroom verbruikt, maar de zakelijke verbruikers hadden minder stroom nodig. Voor 2021 wordt verwacht dat het stroomverbruik weer naar een normaal niveau gaat.

VvE Energie biedt alleen groene stroom aan.

Energiescan

Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw VvE precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem: u kunt meerdere nota’s uploaden.
  • Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 128 MB, Max. aantal bestanden: 5.