Is een gebouw moeilijker te verzekeren door zonnepanelen?

Zonnepanelen op daken plaatsen wordt gepromoot en gesubsidieerd vanuit de overheid. Het is voor een VvE een effectieve manier om iets te doen aan duurzaamheid en er ook nog geld mee te besparen op de energiekosten. Maar doe wel eerst goed je huiswerk. Verzekeraars zijn er namelijk niet altijd blij mee. Zonnepanelen op een gebouw zorgen namelijk voor extra brandgevaar.

In 2016 zijn op het IJsstadion Thialf zonnepanelen geplaatst. Sindsdien zijn de eigenaren van het ijsstadion in conclaaf met de verzekeraar. De verzekeraar wil het pand eigenlijk niet meer verzekeren. Om te voorkomen dat het complex met een herbouwwaarde van vele miljoenen euro’s niet meer verzekerd is, heeft de verzekeraar al een paar keer uitstel verleend aan het bestuur van de Thialf voor het zoeken van een oplossing. De verzekeraar wil het pand alleen nog verzekeren als de zonnepanelen verwijderd worden. De Thialf heeft tot juni 2021 de tijd om te zoeken naar een verzekeringsoplossing.

Zonnepanelen op een huis is iets anders dan panelen op een gebouw

Voor het incalculeren van het brandgevaar maakt het een groot verschil of het gaat over het verzekeren van een woning of om het verzekeren van een pand van een VvE. Ten eerste gaat het bij een gebouw over het algemeen om veel meer panelen en het financieel belang is natuurlijk ook veel groter bij het verzekeren van een pand van een VvE.

Waarom zijn verzekeraars niet blij met zonnepanelen op het dak?

Op een verkeerde manier geïnstalleerde zonnepanelen zorgen voor extra brandgevaar. De risico’s ontstaan bijvoorbeeld door slecht aangesloten bekabeling, ongeschikte stekkers of de zonnepanelen zitten te dicht op brandbare dakisolatie. Door vakkundige plaatsing door professionals kun je het brandgevaar al behoorlijk indammen. Maar toch blijft nauw overleg met de verzekeraar belangrijk. Ook goed geïnstalleerde zonnepanelen zorgen nog steeds voor een groter brandgevaar. En als er brand uitbreekt is de schade groter. Door de schadelasten en door de opruimingskosten van de resten van de zonnepanelen.

Worden de normen nog strenger in de toekomst?

Wat je als VvE wilt voorkomen is dat het plaatsen van zonnepanelen nu geen probleem is, maar later wel omdat verzekeraars nog strenger zijn geworden. Helaas kun je als vereniging niet anticiperen op strenge regels die er mogelijk in de toekomst komen. Daarom is het aan te raden om ruim binnen de normen de zonnepanelen te plaatsen.

Als de verzekeraar akkoord gaat met het plaatsen van de zonnepanelen, kun je overwegen om niet langs de randen van de regels te navigeren. Als de verzekeraar akkoord gaat met maximaal 100 m2 aan zonnepanelen, zorg er dan voor dat je bij voorkeur toch gaat voor maximaal 75 m2 aan zonnepanelen.

Vraag een garantie aan de verzekeraar

Door de randjes niet op te zoeken heb je een kleine kans op noodzakelijke aanpassingen omdat de verzekeraar nu striktere regels toepast. Of vraag de verzekeraar een garantie dat ze binnen 20 jaar geen strengere regels gaan toepassen waardoor er extra kosten moeten worden gemaakt om de situatie rondom de zonnepanelen aan te passen. Zo dek je de VvE in tegen strengere regels.

Investeringen in een beter milieu en minder verbruik van energie is aan te raden, maar het moet wel met beleid gebeuren. Je moet als VvE later geen spijt krijgen van investeringen die vooral problemen opleveren.