Nieuwe regeling energielabels sinds 1 januari 2021

Sinds 1 januari van dit jaar is het toekennen van energielabels flink op de schop gegaan. Dat geldt zowel voor energielabels voor huizen als voor appartementen (VvE’s). Tot 1 januari werd het beoordelen van de energiezuinigheid hoofdzakelijk online verricht. Tegenwoordig wordt het professioneler aangepakt met een energieadviseur die het huis of appartement echt gaat inspecteren. Wat zijn de grootste verschillen?

De duurzaamheid en energiezuinigheid van een huis worden steeds belangrijker. Daarom is het nu verplicht om een energielabel te overhandigen aan kopers van je huis of aan nieuwe huurders. Deze verplichting bestond al vóór 2021, daar is dus niets in veranderd. De grote verandering is de manier van toekennen van het energielabel. Ook zijn de kosten voor het krijgen van het energielabel sinds 1 januari 2021 flink gestegen.

Wat houdt het energielabel in?

Met een letter wordt uitgedrukt in hoeverre een huis energiezuinig is. Hierbij wordt vooral gelet op de kwaliteit van de isolatie en de manier van verwarmen van het huis. De minst energiezuinige huizen krijgen het label F en de meest zuinige huizen het energielabel A. Voor de zeer zuinige huizen zijn er sinds 1 januari 2021 betere beoordelingen toegevoegd. Het meest energiezuinige huis kan A++++ als energielabel krijgen. Dit systeem is mede ingesteld om het energiezuiniger maken van huizen en VvE’s aan te moedigen.

Wat is er anders sinds 1 januari 2021?

Voor huiseigenaren en voor VvE’s is het grote verschil dat er een energie-expert langskomt om de energielabelletter te bepalen. Er is bijna niets veranderd in de labels, maar de methode hoe ze worden vastgesteld gaat anders. De methode van het vereenvoudigd energielabel (VEL) behoort dus tot het verleden. Dit is mede ingegeven door Europese richtlijnen.

De nieuwe bepalingsmethode wordt de NTA 8800 genoemd. De energieadviseur die langskomt gaat beoordelen hoeveel energie nodig is om het huis te verwarmen en warm water te produceren. Hierbij wordt goed gelet op de isolatie. Ook de ventilatie in het huis wordt hierin meegenomen.

Wat kost het nieuwe energielabel?

In eerste instantie werd verwacht dat de kosten zouden liggen tussen €100 en €190, maar helaas is dat een te lage inschatting gebleken. Bij bijna de helft van de nieuwe beoordelingen liggen de kosten boven de €190. Er zijn zelfs uitschieters richting de €400 per beoordeling. Vóór 1 januari 2021 was het mogelijk om een energielabel te krijgen voor minder dan €10 per beoordeling. Ook is er een tekort aan energieadviseurs. Bij het verkopen van een huis kan de verkoop vertraging oplopen door het nog ontbreken van het energielabel.

Een VvE kan de kosten voor de leden drukken

Binnen een VvE is het mogelijk om de kosten van het energielabel voor de leden te verlagen. Dit kan door voor alle appartementen één of enkele dagen een energieadviseur in te schakelen. De expert kan dan voor alle appartementen achter elkaar de analyse uitvoeren. Dit geeft een grote tijdwinst, ook omdat de appartementen vaak met elkaar te vergelijken zijn. Ze zijn immers op dezelfde manier gebouwd.

Kijk als VvE ook gelijk even naar het collectief inkopen van energie. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op en we praten jou bij.

Energiescan

Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw VvE precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem: u kunt meerdere nota’s uploaden.
  • Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 128 MB, Max. aantal bestanden: 5.