Zijn zonnepanelen vanaf 2025 verplicht voor VvE’s?

Het aantal zonnepanelen op daken is hard aan het groeien. Om de groei niet te laten verslappen, overweegt het kabinet om zonnepanelen te verplichten voor bedrijven die meer dan 250 vierkante meter dakoppervlakte hebben. Moeten VvE’s ook aan deze verplichting voldoen?

De verplichting moet gelden voor nieuw gebouwde panden. Ook voor bestaande bouw moet het plaatsen van panelen gestimuleerd worden, maar het verplicht stellen zal nog niet gebeuren. Financieel heeft een verplichting namelijk een grote impact. Zonnepanelen verdienen zichzelf terug, maar vragen nog steeds om een grote investering.

Gaat de verplichting ook gelden voor VvE’s?

De verplichting moet gaan gelden voor utiliteitsgebouwen. Het gaat dus bijvoorbeeld om bedrijfspanden, zoals fabrieken en kantoorpanden. Daarnaast gaat het ook om ziekenhuizen, sportgebouwen en andere panden die geen woonbestemming hebben. Voor VvE’s geldt deze verplichting dus niet. In dit opzicht worden VvE’s gelijkgesteld met woonhuizen. Toch kunnen ook VvE’s voordeel behalen door zonnepanelen te plaatsen.

Het plaatsen van zonnepanelen is een aanrader

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de terugverdientijd van zonnepanelen ongeveer 5 jaar is. Er zijn veel afhankelijkheden, maar het geeft wel een indicatie. Hierbij is de Consumentenbond uitgegaan van 12 zonnepanelen. Bij het plaatsen van meer zonnepanelen kan het terugverdienen nog sneller gaan. Als u meerdere zonnepanelen laat plaatsen, worden de installatiekosten per paneel namelijk lager. Door een energieadviseur uit te nodigen, kan uw VvE een zo hoog mogelijk rendement halen uit de investering. Het maakt bijvoorbeeld een groot verschil in het rendement en dus in de terugverdientijd waar de zonnepanelen geplaatst worden.

Een VvE kan als nadeel hebben dat de plaatsingskosten hoger zijn door bijvoorbeeld zeer hoge of ontoegankelijke daken. Dit kan de terugverdientijd negatief beïnvloeden.

Zonnepanelen plaatsen om het collectieve elektriciteitsgebruik te dekken

Een VvE kan voor verschillende doelen panelen op het dak plaatsen. De individuele bewoners kunnen er rechtstreeks baat bij hebben of het collectieve gebruik wordt (deels) opgevangen door de panelen op het dak van de VvE. De zonnepanelen kunnen gekoppeld worden aan de individuele elektriciteitsmeters van de bewoners. Zo creëert een VvE een eerlijke verdeling van de opbrengsten waar alle leden van de VvE in investeren. De gezamenlijke leden moeten hier afspraken over maken.