Verschil variabele tarieven tussen nieuwe en bestaande klanten
Energiebedrijven rekenen variabele tarieven als een VvE of een huishouden geen vast contract heeft. Toch krijgen niet alle klanten dezelfde variabele tarieven. Nieuwe klanten betalen vaak meer dan bestaande klanten. Pas dus op met het overstappen naar een andere energieleverancier op dit moment.
Er zijn nauwelijks of zelfs geen energieleveranciers die vaste contracten voor bijvoorbeeld één of twee jaar aanbieden. Dat komt doordat ook zij niet weten hoe de energieprijzen zich ontwikkelen. Bij een verdere stijging van de lasten kunnen ze de hogere kosten niet doorberekenen aan de gezinnen en VvE’s die een vast contract hebben. Het wachten is op het stabiliseren van de energieprijzen.
Wat houdt een variabel contract in?
Met een variabel energiecontract heeft het energiebedrijf de mogelijkheid om de tarieven wegens marktomstandigheden aan te passen. Het was in het verleden gebruikelijk om twee keer per jaar een aanpassing door te voeren, maar door de gestegen prijzen volgen aanpassingen elkaar nu sneller op. Als een energiebedrijf de hogere tarieven namelijk niet door kan berekenen, dragen ze de hogere lasten zelf. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) had in juni van dit jaar 50% van de Nederlanders een variabel contract. Sindsdien worden er nauwelijks vaste contracten afgesloten, dus nog meer Nederlanders hebben nu een variabel contract.
Waardoor betalen nieuwe klanten vaak meer dan bestaande klanten?
De verschillen tussen bestaande en nieuwe klanten ontstaan door de grilligheid van de energiemarkt. Het gevolg is dat energiebedrijven duurder moeten inkopen voor nieuwe klanten. De toeleveranciers van energie houden nu namelijk rekening met een verdere stijging van de prijzen. Daardoor wordt er duurder ingekocht dan voor de klanten waar de energie al eerder voor was ingekocht.
Vergelijken van energieprijzen heeft weinig toegevoegde waarde
Door het vergelijken kunt u nu een leverancier vinden die tegen lagere tarieven gas en stroom wil leveren. Op korte termijn kan de nieuwe energieleverancier echter besluiten om de tarieven flink op te schroeven. In minder turbulente tijden konden huishoudens en VvE’s nog op zoek gaan naar een energiebedrijf met gunstige tarieven voor meerdere jaren. Deze tijden gaan waarschijnlijk wel weer komen, maar eerst moeten de prijzen omlaag.
De grote stijging van de gasprijzen is nog niet doorberekend in alle variabele contracten
Vooral in de zomer zijn de gasprijzen hard gestegen. Energiebedrijven moeten officieel één maand vóór een prijsstijging de consument hiervan op de hoogte stellen. Hierdoor zijn alle prijsstijgingen nog niet verwerkt in de voorschotbedragen van consumenten en VvE’s. Zonder ingrijpen van de politiek zal de winter van 2022/2023 financieel een zeer zware periode worden. Gelukkig heeft de politiek dit ook ingezien. Vanaf november 2022 komt er een prijsplafond. Dit is aangekondigd met Prinsjesdag (20 september). De precieze uitwerking volgt de komende weken.
Energiescan
Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw VvE precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem: u kunt meerdere nota’s uploaden.