De gevolgen van de notificatieregeling oplaadpunten

Het wetsvoorstel Notificatieregeling oplaadpunten moet het eenvoudiger maken om binnen een VvE oplaadpunten te plaatsen. Binnen VvE’s is er soms weerstand tegen het plaatsen van laadpalen. Door het wetsvoorstel moet iedere woningeigenaar een laadpaal kunnen plaatsen op een door de VvE beheerde parkeerplaats. Wat houdt het wetsvoorstel in?

Elektrische auto’s zien we steeds meer in Nederland, maar er is ook weerstand. Mensen maken zich bijvoorbeeld zorgen over brandgevaar in parkeergarages. Als er brand ontstaat zijn deze auto’s namelijk lastiger te blussen. Veiligheidsvoorschriften maken het plaatsen van laadpalen daardoor kostbaarder. Het plan is dat elektrische rijders alleen aan de VvE hoeven te melden dat zij een laadpaal willen laten plaatsen.

Wat houdt de Notificatieregeling oplaadpunten in?

Het plan van de overheid is om belemmeringen voor het overstappen naar het elektrisch rijden weg te nemen. De wet Notificatieregeling oplaadpunten geeft leden van een VvE het recht om een laadpaal te plaatsen op de parkeerplaats of in de parkeergarage van de VvE. Het enige wat het lid hoeft te doen is de VvE informeren en een werkplan opstellen. Uiteraard gaan er wel regels voor gelden, maar de VvE verliest haar stemrecht over het wel of niet plaatsen van laadpalen. Deze voorwaarden zullen bij algemene maatregel van bestuur (AMvB) worden vastgesteld.

Een lid kan een werkplan bij de VvE indienen

Als een lid een laadpaal wil plaatsen op een gemeenschappelijke parkeerplaats moet er een werkplan worden gemaakt. Hierin staat wat de bedoeling is, wat de eigenschappen zijn van de laadpaal en hoe de plaatsing gebeurt. Als wordt voldaan aan de regels voor de notificatieregeling, is plaatsen al mogelijk. De VvE mag beperkt ook eisen stellen aan de laadpaal. Dat kan ook niet anders, want iedere situatie per VvE is uniek.

Het weigeren van een laadpaal is niet meer mogelijk

Wanneer een eigenaar voldoet aan de bepalingen van de notificatieregeling, kan de VvE de komst van de laadpaal niet meer kan weigeren. Toch zijn er nog veel onbeantwoorde vragen die leven bij VvE’s. Het gaat om vragen die gericht zijn op de veiligheid en het exclusief gebruik van de laadpaal door de eigenaar die deze heeft laten plaatsen. Het is ook nog de vraag wie de kosten draagt. Moet de VvE opdraaien voor de kosten van een brandveilige parkeergarage of een zwaardere elektriciteitscapaciteit?

VvE’s kunnen in aanloop naar de wet alvast afspraken maken
De wettelijke regeling moet obstakels voor het plaatsen wegnemen, maar nog beter is dat VvE’s geen wet nodig hebben om tot goede afspraken te komen. Een groot nadeel van de wettelijke bepaling is dat individuele leden een eigen paal kunnen plaatsen. Verstandiger is om gezamenlijk een plan te maken voor het plaatsen van meerdere palen gericht op de toekomst. Het gezamenlijk realiseren van een laadpark zorgt ook voor lagere kosten voor het plaatsen. Benieuwd naar een collectieve oplossing? Laat hieronder uw gegevens achter.

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.

Eén reactie op “De gevolgen van de notificatieregeling oplaadpunten

1. Het gaat mn over het VvE bestuur De Boog Zuid.
    Wij vragen ons af hoe we het opladen van electrische autos op een goede manier kunnen laten opladen in een garage waarin elke huis bezitter een eigen parkeerplaats heeft.
    Dit ivm verzekering, extra kosten brandverzekering,algemene kosten of niet. Aanleggen groepen met extra capaciteit. En of buiten een laadpaal maken voor gehele complex 46 woningen, is dan een laadpaal voldoende en wie moet dit gaan betalen?

Ik hoop dat u ons kunt helpen om het op een eerlijke en goede manier te regelen
    Mag iemand een kabeltje van zijn woning gebruiken om de auto op te laden???

Bvbd voor u inzet.
    Vriendelijker groet.