Welke subsidies voor zonnepanelen zijn er voor VvE’s?

Zonnepanelen plaatsen is een lucratieve, maar ook een grote investering. De investering terugverdienen gaat snel. Door subsidies kunt u deze investering nog sneller terugverdienen. Welke subsidies zijn er voor VvE’s en waar heeft u recht op bij het plaatsen van zonnepanelen?

Zonnepanelen maken een VvE minder afhankelijk van een energieleverancier. Met de zonnepanelen wekt u zelf stroom op voor uw verbruik en het niet verbruikte deel van de opgewekte energie kan de VvE verkopen aan het energiebedrijf (salderen). Met zonnepanelen doet de VvE ook nog iets aan duurzaamheid. Een mooie extra die u graag meeneemt.

De opgewekte energie verdelen over de appartementen

Als de VvE collectief zonnepanelen wil plaatsen, is toestemming nodig van de meerderheid van de leden. Alle leden kunnen profiteren van de zonne-energie door het plaatsen van een verdeler. Ieder krijgt zijn deel van de opbrengst. Een andere optie is om de opgewekte energie te gebruiken voor de gemeenschappelijke ruimten. Welke optie u kiest is uiteraard ook afhankelijk van het stroomverbruik.

Welke subsidies zijn er?

Er zijn meerdere subsidies waar ook VvE’s recht op hebben om te investeren in duurzaamheid. De volgende subsidies zijn aan te vragen:

• Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) voor zakelijke gebruikers
  • Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH)
  • Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)
  • Btw op zonnepanelen afgeschaft vanaf 1 januari 2023

Deze subsidie is niet volledig gericht op zonnepanelen, maar ook op een zonneboiler, een warmtepomp of het aansluiten op het warmtenet. Voor VvE’s is tot 1 januari 2024 wel een deel van het budget beschikbaar voor zonnepanelen. Er is een subsidie mogelijk van €125 per kW gezamenlijk piekvermogen. In totaal is er €30 miljoen beschikbaar voor zonnepanelen. Een voorwaarde is dat de VvE minimaal 50.000 kWh per jaar verbruikt.

Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH)

Deze subsidie is speciaal voor gemengde VvE’s (een deel eigenaren en een deel huurders) of voor een verhuurder met meerdere huurwoningen. De tegemoetkoming is erop gericht om huurhuizen gasloos te maken. Per woning is een subsidie tot €5.000 mogelijk. Het totale budget bedraagt €195 miljoen en loopt nog door tot 1 januari 2024. Na de investering moeten de huizen binnen 5 jaar gasloos zijn.

Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)

De Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking loopt door tot 1 november 2023. De hoogte van de subsidie hangt af van het aantal opgewekte kWh. In totaal is er €150 miljoen beschikbaar. Het subsidiebedrag is afhankelijk van het prijsniveau van energie. U heeft recht op subsidie voor een periode van 15 jaar.

Geen btw op zonnepanelen

Vanaf 1 januari 2023 gaat de btw op zonnepanelen omlaag van 21% naar 0%, ook voor VvE’s. Dit geldt wel alleen “op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen”, zoals op een schuur, een garage, in de tuin of een uitbouw die bij de woning hoort. Ook dit kunt u zien als een vorm van subsidie, omdat het de investering toegankelijker maakt en zo stimuleert.

Wij raden aan om te profiteren van de budgetten die beschikbaar zijn gesteld. Zo kan een VvE verduurzamen en de kosten zo laag mogelijk houden. Op RVO.nl vindt u gedetailleerde informatie over de subsidies.

Eén reactie op “Welke subsidies voor zonnepanelen zijn er voor VvE’s?

1. We hebben 200 zonnepanelen geplaatst op ons dak van het appartementencomplex met 47 appartementen. Deze zonnepanelen zijn alleen bestemd voor de algemene ruimten waaronder gezamelijke recreatieruimte, keuken met vaatwasser, algemene fietsenstalling met aansluitingen voor elektrische fietsen,wasmachine s en droger, zwembad en installaties in het gebouw. Kunnen we daarvoor ook subsidie krijgen