Waarom is een reservefonds voor VvE’s verplicht?

Veel VvE’s reserveerden te weinig geld voor het onderhouden van hun gebouw. Tegenwoordig is het daarom verplicht om een reservefonds te hebben, zodat VvE’s sparen voor noodzakelijk onderhoud. Waarom is deze verplichting ingesteld en hoe moet een VvE voorzieningen treffen?

Onderhoudskosten aan een gebouw zijn onvermijdelijk. Als leden van een VvE maandelijks een bedrag reserveren voor het onderhoud, kunnen onderhoudskosten hiermee gefinancierd worden. VvE’s kunnen een spaarrekening openen waarop geld wordt gereserveerd. Niet alleen onderhoudskosten zijn hieruit te financieren, maar ook maatregelen voor verduurzaming.

Waarom is er een verplichtstelling voor een reservefonds?

Tot 2018 spaarde ongeveer de helft van alle VvE’s voor onderhoudskosten aan het gebouw. Bij de andere helft van de VvE’s was er vaak onvoldoende geld voor het reguliere onderhoud. Dit had tot gevolg dat er door achterstallig onderhoud nog hogere kosten ontstonden. Om VvE’s en de leden te beschermen moeten er daarom vanaf januari 2021 verplicht reserves gevormd worden.

Met het reservefonds moet het mogelijk zijn om het groot onderhoud te financieren. Het gaat bijvoorbeeld om het onderhouden van het dak, de gevels en de liften. Aanvullend kan ook het verduurzamen onder het groot onderhoud vallen.

Waar is het bedrag op gebaseerd?

Op drie manieren kan een VvE de hoogte van het verplichte reservefonds berekenen, namelijk door:

• Het opstellen van een meerjarenonderhoudsplan (MJOP)
  • Een bedrag reserveren van 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw per jaar
  • Een alternatieve manier om geld te reserveren

Het reservefonds bestaat bij voorkeur uit een betaalrekening of een spaarrekening op naam van de VvE.

Het opstellen van een MJOP is het meest nauwkeurig

Een VvE heeft het meeste baat bij het opstellen van een MJOP. Hieruit blijkt namelijk relatief nauwkeurig hoeveel geld er wanneer nodig is. Door gericht bedragen te reserveren is de kans op een geldtekort kleiner. Geld reserveren op basis van de herbouwwaarde is minder nauwkeurig en kan nog steeds leiden tot een tekort bij grote uitgaven. In een goed MJOP staat:

• Welke onderhoudswerkzaamheden of verduurzamingen moeten uitgevoerd worden?
  • Wat zijn de kosten ervan?
  • Wanneer worden de werkzaamheden uitgevoerd?

Wanneer mag een VvE kiezen voor de alternatieve manieren van financieren?

Er zijn twee alternatieve manieren van financieren. De eerste is dat individuele eigenaars sparen voor onderhoudskosten en zij dit direct kunnen betalen wanneer onderhoud nodig is. Hier moet minimaal 80% van de eigenaren mee akkoord gaan. Deze regeling is bijvoorbeeld voor groot-eigenaren die hun geld niet willen vastzetten op een rekening van de VvE.

De tweede mogelijkheid is dat de bank aan de VvE een bankgarantie afgeeft. Individuele eigenaren hebben het geld dan al op een rekening staan, maar dit geld is gereserveerd voor onderhoud van het pand. Voor dit bedrag wordt een bankgarantie afgegeven, in plaats van dat het geld door eigenaren wordt overgemaakt aan de VvE.

Groen MJOP

Wilt u vrijblijvend meer informatie over een van de mogelijkheden voor uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner Univeste neemt zo spoedig mogelijk contact met u op, zodat zij kunnen bepalen welke aanpak voor verduurzaming het beste bij jullie VvE past.