Welke stroomaansluiting heb ik?

Huishoudens en VvE’s krijgen in de toekomst een hoger stroomverbruik. Dit komt door het afstoten van de gasaansluiting. Hierdoor kan een andere stroomaansluiting noodzakelijk zijn. Hoe weet u welke aansluiting u nu heeft? Wij leggen het uit.

Voor huishoudens kunnen we een tweedeling maken naar soort aansluitingen, namelijk de 1-fase aansluiting en de 3-fasen aansluiting. Huishoudens hadden van oudsher een 1-fase aansluiting, wat in het verleden vaak ook voldoende was. Een uitbreiding kan nodig zijn door een warmtepomp, zonnepanelen, airco’s en met een elektrische auto. Zeker door het combineren van meerdere energiebronnen en verbruikers kunt u meer capaciteit in de meterkast nodig hebben. Alleen al het installeren van een inductiekookplaat kan zorgen voor een tekort met een 1-fase aansluiting.

Welke 1-fase aansluitingen zijn er?

In 1-fase aansluitingen kunnen we de volgende onderverdeling maken:

• 1 x 10 ampère – Deze aansluitingen zijn niet bestemd voor woonhuizen, maar bijvoorbeeld voor een garage of een trappenhuis.
  • 1 x 35 ampère – Huishoudens met standaardapparatuur hebben voldoende aan deze aansluiting.

U kunt deze aansluitingen herkennen in de meterkast en u kunt het aflezen van de groepenkast. Als aan de onderkant van de meterkast twee draden komen, heeft u een 1-fase aansluiting. Op de meterkast zelf kunt u aflezen 220 V of 230 V. Bij een 3-fasen aansluiting staat hier bijvoorbeeld 3 x 220/230V. Uiteraard kunt u het ook opvragen bij uw netwerkbedrijf.

Welke 3-fasen aansluitingen zijn er?

De 3-fase aansluitingen zijn voor huishoudens, maar ook voor ondernemingen en VvE’s. In deze aansluitingen is een verdere onderverdeling te maken, namelijk de volgende:

• 3 x 25 ampère – Een huisaansluiting met veel apparatuur, zoals zonnepanelen, warmtepomp en een inductiekookplaat. Het is een zwaardere aansluiting die nog steeds te beperkt is voor de luxere huizen met bijvoorbeeld een sauna.
  • 3 x 35 ampère – Voor huishoudens is dit in de meeste gevallen de zwaarste aansluiting. Naast een sauna kan de 3 x 35 ampère ook noodzakelijk zijn bij een bubbelbad in combinatie met andere apparaten die veel stroom nodig hebben.
  • 3 x 50 ampère – Deze aansluiting is vooral bestemd voor kleine zakelijke afnemers, zoals buurtwinkels en kleinere kantoren.
  • 3 x 63 ampère – 3 x 63 ampère is voor bijvoorbeeld grotere winkels en kantoren.
  • 3 x 80 ampère – Bedrijven en verenigingen die veel stroom nodig hebben. Het gaat bijvoorbeeld om voetbalvelden voor een goede verlichting buiten.
  • Zwaardere aansluitingen voor grote zakelijke panden. Hierbij wordt gesproken over een grootzakelijke aansluiting.

Hoe weet u dat u een opwaardering nodig heeft?

Met een te lage aansluiting zal de stroom er vaak uit springen. Dit is om te voorkomen dat er overbelasting ontstaat. Als u dat vaker heeft, moet u een installateur uitnodigen die ernaar kijkt. Als blijkt dat uw stroomgebruik niet past bij uw verbruik, moet u actie ondernemen om te voorkomen dat er gevaarlijke situaties  ontstaan.

Een installateur kan de energiebehoefte inschatten

Welke aansluiting het meest geschikt is, kan een erkend installateur goed inschatten. U hoeft hierover geen contact op te nemen met de netbeheerder, want ze gaan hierin niet adviseren. Per geval moet het namelijk ingeschat worden door een expert op dat gebied.

Bel mij terug VvE

Wilt u vrijblijvend meer informatie over een van de mogelijkheden voor uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner Univeste neemt zo spoedig mogelijk contact met u op, zodat zij kunnen bepalen welke aanpak voor verduurzaming het beste bij jullie VvE past.