Zonnepanelen voor uw VvE? Denk ook hieraan!

Particulieren en bedrijven kiezen steeds vaker voor zonnepanelen. Maar zonnepanelen kunnen ook zeker zeer geschikt zijn voor een VvE! In dit artikel leest u hoe u erachter komt of zonnepanelen geschikt zijn voor úw VvE. Ook leg ik uit waarom u uw zonnepanelen moet aanmelden bij de netbeheerder. Want niet aanmelden kan leiden tot negatieve financiële consequenties. Hoe u dat voorkomt leest u in dit blog.

Start met een groen meerjarenonderhoudsplan

Om te besparen op het energieverbruik moet een VvE maatregelen nemen en investeren in duurzame oplossingen. Een van die duurzame oplossingen is het laten plaatsen van zonnepanelen. Voordat u in uw enthousiasme nu meteen offertes opvraagt, raad ik u aan te starten met het maken van een duurzaam meerjarenonderhoudsplan (mjop) voor de VvE. In een duurzaam mjop staan alle te nemen maatregelen omschreven waarbij de huidige meerjarenonderhoudsplanning en de financiële situatie op de juiste manier op elkaar afgestemd worden.

Wij kunnen u begeleiden bij het maken van een groen mjop. We hebben hiervoor een stappenplan ontwikkeld.

Zonnepanelen interessant voor úw VvE?

VvE Energie onderzoekt samen met de VvE welke duurzame maatregelen het meest interessant zijn voor de VvE om te nemen. Zo kan het zijn dat we een positief advies uitbrengen om zonnepanelen te laten plaatsen. We kijken naar het huidige meerjarenonderhoudsplan en de financiële situatie van de VvE.

Niet vergeten: na plaatsing zonnepanelen aanmelden

Als blijkt dat zonnepanelen een gunstige investering zijn voor de VvE, kunt u deze laten plaatsen door een gecertificeerd bedrijf. Zodra de panelen zijn geplaatst, en alles naar behoren werkt, moeten de zonnepanelen worden aangemeld bij de netbeheerder. In Nederland is dat verplicht. (Netcode art. 2.1.5.1). De leverancier van de zonnepanelen kan dat voor u doen, maar u doet er goed aan even te controleren of dat is gebeurd. Zo niet, dan meldt u de panelen zelf aan.

Waarom zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder?

Buiten dat het verplicht is, mist u, als u dat niet doet, het voordeel dat u heeft van de zogenaamde salderingsregeling. Dat is de verrekening van uw totale opbrengst met uw totale stroomverbruik in een jaar.

Deze terugleververgoeding kunt u mislopen als u niet aangemeld bent. Uw elektriciteitsmeter houdt precies bij wat u aan stroom verbruikt én levert. Met deze gegevens berekent de energiemaatschappij of u moet bijbetalen na aftrek van uw geleverde stroom. Bent u niet aangemeld? Dan kan de energieleverancier niet registreren. Hij verrekent dan niets op uw jaarnota. Zonder aanmelding ontvangt u geen terugleververgoeding en dan kunt u een aardig bedrag mislopen.

Stabiliteit netwerk

Maar er speelt nog iets mee. De netbeheerder beheert de energievoorziening in de regio. Hij is verantwoordelijk voor een stabiel netwerk. Zodra meer huishoudens en bedrijven energie opwekken, heeft dat direct invloed op de stabiliteit van het elektriciteitsnetwerk. De netbeheerder moet dus weten wat het piekvermogen (Wp) van de zonnepanelen is. Daarmee kan hij vervelende storingen voorkomen. Zodat gebruikers probleemloos energie kunnen blijven gebruiken en terugleveren aan het elektriciteitsnet.

Hoe kan ik mijn zonnepanelen aanmelden?

Vaak melden installateurs van zonnepanelen hun klanten aan. U kunt dat snel en eenvoudig controleren via energieleveren.nl, een initiatief van alle netbeheerders. Als blijkt dat dat nog niet is gebeurd, dan kunt u op die website de aanmelding zelf regelen. U klikt op de groene button en vult u uw gegevens in.

Voor het aanmelden houdt u de volgende gegevens bij de hand:

  • uw persoonlijke gegevens (naam, adres en telefoonnummer),
  • uw postcode en huisnummer,
  • het bouwjaar van uw installatie (staat doorgaans vermeld op de verpakking of de productspecificaties),
  • het type installatie,
  • het vermogen van de zonnestroominstallatie (staat vermeld op de verpakking of de productspecificaties. Dit wordt doorgaans aangeduid in kilowatt (kW) of wattpiek (Wp)),
  • de datum van ingebruikstelling.

Wanneer uw aanmelding binnenkomt, geven zij dit direct door aan uw energieleverancier. Vervolgens ontvangt u informatie over de geschiktheid van uw meter.

Het kan zijn dat u nog een oude elektriciteitsmeter heeft. In dat geval krijgt u de melding dat uw meter niet geschikt is en dat de aanmelding niet gelukt is. In dat geval moet u een nieuwe meter laten plaatsen.

Ook besparen met zonnepanelen?

Wanneer uw VvE ook interesse heeft om samen met ons te onderzoeken wat de mogelijkheden om structureel te besparen op uw meerjarenonderhoudsplan én om duurzame maatregelen te nemen, neem dan gerust contact met ons op via info@vveenergie.nl of vul uw gegevens in voor een energiescan op maat.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.