Hoe worden de stookkosten in een VvE verdeeld?

Binnen een VvE worden stookkosten gemaakt die verdeeld moeten worden over de appartementen en er zijn kosten die de eigenaren gezamenlijk betalen. Hoe kan een VvE de energiekosten op een eerlijke manier onderling verdelen?

Het gelijk verdelen van alle verbruikskosten binnen een VvE speelt als de appartementen geen eigen cv-installatie met een eigen verbruiksmeter hebben. Met een collectieve verwarming of een blokverwarming komen de stookkosten op de rekening van de VvE. De verdere verdeling over de appartementen moet één keer goed worden vastgelegd. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan de verdeling. Er wordt namelijk een vaste verdeling voor de toekomst vastgelegd.

September 2022: wat betekent het aangekondigde prijsplafond voor uw VvE?

Vanwege de enorme stijging van de energietarieven heeft het Kabinet op 19 september j.l. een prijsplafond aangekondigd. Men is voornemens om consumenten/particulieren te compenseren tot een maximum van het gemiddelde verbruik van een huishouden: 2.479 kWh en 1.169 m3. De vraag is wat dit gaat betekenen voor VvE’s. Lees hier meer over in onze laatste blog.

De stookkosten verdelen aan de hand van een warmtemeter

De ene appartementeigenaar verbruikt meer energie dan een andere eigenaar. Een VvE kan de kosten verdelen in gelijke mootjes over de VvE-leden, maar er kan ook rekening worden gehouden met het daadwerkelijke verbruik van energie. Door het plaatsen van warmtemeters in de appartementen is de financiële last per appartement afhankelijk te maken van het verbruik. Aan de hand van een berekening door een deskundige is er vervolgens een verdeling mogelijk.

Er zijn meer manieren voor het verdelen van de stookkosten

Een andere manier om te meten is het plaatsen van een verdampingsmeter of een elektrische meter. Deze worden op radiatoren gemonteerd en aan het eind van het jaar kan de verdeling van het verbruik hierop worden gebaseerd. De moderne versies van deze meters zijn op afstand uit te meten.

Er zijn ook nog gemeenschappelijke stookkosten

De stookkosten van bijvoorbeeld de hallen en het trappenhuis dragen de leden van de VvE gezamenlijk. Hierbij wordt er normaal gesproken geen afhankelijkheid van de hoogte van de stookkosten gemaakt. Binnen de VvE is er uiteraard wel een verdeling af te spreken over de verdeling van de kosten. In de akte van splitsing kan een verdeelsleutel worden vastgelegd voor de verdeling van de stookkosten. De verdeling kan bijvoorbeeld afhankelijk zijn van de vloeroppervlakte van de appartementen.

Voor appartementen kan een reductie gelden

Binnen een gebouw kunnen er duidelijke verschillen optreden die zorgen voor een hoger of lager verbruik. Een appartement kan aan de koude of het warme deel van het gebouw zitten. Of in een aantal appartementen is minder isolatie aangebracht omdat het goed isoleren van de appartementen technisch niet mogelijk is. De ligging van een appartement heeft direct invloed op de stookkosten. Een deskundige kan vaststellen wat hierin het verschil is. Met een kostenreductie voor de koudere appartementen kunnen de kosten zo eerlijk mogelijk worden verdeeld.

De akte van splitsing geeft de doorslag

Leden van een VvE kunnen in de akte van splitsing nagaan wat er is vastgelegd over de stookkosten. Uiteraard is het mogelijk om hier veranderingen in aan te brengen, maar daar moeten de leden van de VvE bij betrokken worden. Ook kan er een verduidelijking worden opgenomen als er toch nog een grijs gebied is wat betreft de verdeling van de kosten.

Een VvE kan de energiekosten verlagen door toe te treden tot onze collectieve inkoop. Wij rekenen graag voor je uit wat je kunt besparen.

Energiescan

Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw VvE precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem: u kunt meerdere nota’s uploaden.
  • Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 128 MB, Max. aantal bestanden: 5.

Eén reactie op “Hoe worden de stookkosten in een VvE verdeeld?

1. Goedendag,

Ik heb een huis gekochjt op 5 januari 2023, en de VVE sluit nu pas het jaar 2022 af, waaruit blijkt dat de vorige eigenaar nog 1100 euro moet bij betalen. Ze proberen dit op mij te verhalen. Wat zijn mijn rechten hier?

Gr Arthur