Woningwaarde stijgt door duurzame maatregelen

Uw huis of VvE-complex verduurzamen leidt tot besparing op de energielasten. Een bijkomend effect is dat isoleren en overstappen op duurzame energie ook zorgt voor een stijging van de woningwaarde. Door de hoge energieprijzen levert een beter energielabel een hogere verkoopwaarde op.

Door de stijgende hypotheekrente en economische onrust zijn de huizenprijzen aan het dalen. De ontwikkeling van de waarde van een huis of een appartement is tegenwoordig sterk afhankelijk van de energiezuinigheid. Volgens de NOS kan uw huis of appartement door een beter energielabel wel €50.000 meer opleveren in de verkoop.

Het energielabel verbeteren door te verduurzamen

De minst energiezuinige huizen hebben label G en de meest energiezuinige huizen het label A++++. Als uw appartement nu label D heeft, kunt u door te isoleren en zonnepanelen te plaatsen het label verbeteren naar bijvoorbeeld C of B. Dergelijke maatregelen treft u vooral om te besparen op de energiekosten en om het milieu te verbeteren. Een hogere verkoopwaarde is mooi meegenomen.

U heeft toestemming van de VvE nodig

Zonnepanelen plaatsen op het dak of de muren laten isoleren kan niet zonder de goedkeuring van de VvE. De muren en het dak zijn namelijk gezamenlijk eigendom. Als andere leden er niet mee akkoord gaan, kunt u het verduurzamen mogelijk niet uitvoeren. In een kleine VvE heeft u zelfs akkoord van alle leden nodig. Er zijn plannen om de regels rondom het verduurzamen te versoepelen, maar u heeft nu in ieder geval nog te maken met de huidige regels.

Hoeveel verschil maakt een beter energielabel voor de verkoopprijs?

Uit onderzoek van de NVM blijkt dat een huis of appartement met energielabel C gemiddeld 11,6% meer oplevert dan een vergelijkbaar huis met het label G. Uitgaande van de gemiddelde huizenprijzen van dit moment, zou het gaan om een €50.000 hogere verkoopwaarde. Een huis met een energielabel E verduurzamen naar label A zorgt zelfs voor een 14,5% hogere verkoopwaarde. Uiteraard gaat het hier om gemiddelden.

Investeren in maatregelen met het hoogste rendement

Een energieadviseur kan u adviseren hoe u uw geld het beste investeert tegen het hoogste rendement. De vloer, de muren en het dak isoleren kan verstandiger zijn dan het plaatsen van zonnepanelen. Een energieadviseur kan u helpen om inzicht te krijgen in wat maatregelen u gaan opleveren.

Wij kunnen u helpen met het besparen op de energiekosten en met advies over het verduurzamen van uw VvE complex. Met een Maatwerk Energieadvies adviseren wij VvE’s over de mogelijkheden om het gebouw van uw VvE te verbeteren en verduurzamen.

Offerte Maatwerk Energieadvies

Wil je vrijblijvend een offerte ontvangen voor het opstellen voor een Maatwerk Energieadvies? Vul onderstaand formulier in en wij sturen je zo spoedig mogelijk de offerte voor jullie VvE.