Wat houdt een duurzaamheidslening in?

Door verduurzaming gaan de energiekosten van huishoudens en VvE’s omlaag, maar het geld voor de maatregelen moet wel beschikbaar zijn. Met de duurzaamheidslening kan het geld geleend worden tegen gunstige voorwaarden. Wat mogen particulieren en een VvE verwachten van duurzaamheidsleningen?

De noodzaak van het verduurzamen is duidelijk. We moeten wereldwijd minder energie verbruiken ter bescherming van het milieu, en er is natuurlijk ook een financieel belang. Energie is duurder geworden en de kosten lopen waarschijnlijk nog hoger op. Particulieren en soms ook VvE’s kunnen bij de gemeente aankloppen voor een financiële tegemoetkoming in de vorm van een duurzaamheidslening.

Hoe kunt u de duurzaamheidslening krijgen?

De duurzaamheidslening kunnen particulieren aanvragen bij de gemeente. Gemeenten werken hiervoor samen met de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). De stichting beheert het fonds en zorgt voor de afwikkeling van de aanvragen. Vanuit het fonds kan geld worden geleend voor energiebesparingsmaatregelen. Niet in alle gemeenten is de duurzaamheidslening aan te vragen.

Hoeveel kunt u lenen en binnen hoeveel jaar betaalt u de lening terug?

Het leenbedrag voor particulieren ligt tussen €2.500 en €25.000. In hoeveel jaar de lening weer wordt terugbetaald, hangt af van de hoogte van de lening. Een lening tot €7.500 betaalt u terug in een periode van 10 jaar. Voor hogere bedragen geldt een termijn van maximaal 15 jaar. De SVn stelt het rentetarief vast, maar het zijn lage rentebedragen. Ze geven namelijk een korting van 3 procentpunt. De hoogte van de rente kan verschillen.

Bijvoorbeeld in Amsterdam zorgt een duurzaamheidslening van €2.500 tot €25.000 voor een rentepercentage van 1,13%.

Waarvoor de duurzaamheidslening gebruiken?

Het begrip verduurzamen is heel ruim te interpreteren. Vaak wordt gelijk gedacht aan het plaatsen van zonnepanelen op het dak, maar andere maatregelen kunnen een groter effect hebben. Een slecht geïsoleerd gebouw of huis moet mogelijk eerst geïsoleerd worden en daarna wordt er pas gekeken naar duurzame energiebronnen. De duurzaamheidslening is breed toepasbaar. De duurzaamheidslening is onder andere te gebruiken voor:

• Dakisolatie, gevelisolatie en vloerisolatie
  • Zonnepanelen
  • Warmtepomp

Ook een VvE kan een duurzaamheidslening aanvragen

Een duurzaamheidslening is ook aan te vragen op naam van een VvE via de SVn of het Nationaal Warmtefonds. Ook met uw VvE kunt u dus profiteren van de mogelijkheid om te lenen tegen lage tarieven om het gebouw te verduurzamen. Heeft uw VvE acht wooneenheden of meer? Dan kunt u terecht bij het Nationaal Warmtefonds. Kleinere VvE’s kunnen bij de gemeente terecht voor een financiële oplossing via de SVn.

Hoe betaalt de VvE de lening weer af?

Een lening op naam van de VvE dragen de leden van de VvE gezamenlijk. De rentelasten en de aflossing zullen een onderdeel gaan uitmaken van de servicekosten. Toch hoeft dit niet te betekenen dat de leden stijgende maandlasten krijgen. Door de maatregelen zakken de energielasten namelijk. Door het laten maken van een energiescan kunt u hier inzicht in krijgen. Wij helpen u hier graag bij.

Energiebespaarlening

Wilt u vrijblijvend meer informatie over een van de mogelijkheden voor uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner Univeste neemt zo spoedig mogelijk contact met u op.