Verduurzamen als VvE? Hier zijn wat tips

Verduurzamen zorgt ervoor dat de energielasten verlaagd worden en er is onder voorwaarden ook nog recht op een subsidie. Met onze vijf tips wordt het nemen van maatregelen vereenvoudigd binnen een VvE.

Isoleren en kiezen voor energiezuinige energiebronnen geeft voordelen voor het gebouw en voor de leden van de VvE. Het grootste nadeel is dat er veel geld voor nodig is. Op langere termijn is het geïnvesteerde bedrag terug te verdienen, maar het investeren kost eerst geld en de besparingen komen geleidelijk pas. Hierdoor kan het moeite kosten om de investering erdoor te krijgen bij de leden van de VvE. Met onze tips wordt het eenvoudiger.

Tip 1: Betrek alle leden vanaf het begin bij de plannen

Een grote eenmalige investering moet goed overwogen gebeuren. Voor een investering van een paar honderd euro is eenvoudiger goedkeuring te krijgen dan voor een investering van bijvoorbeeld €50.000. Voor duurzame investeringen is het belangrijk om alle leden al in een vroeg stadium te betrekken in de plannen. Een grote investering krijgt eerder een akkoord van de VvE als leden weten waar het over gaat en waar het geld aan wordt uitgegeven. Ook hebben ze dan inspraak gehad.

Tip 2: Kies voor deskundig advies

Om twee belangrijke redenen kun je beter een energie-expert inschakelen. Ten eerste voor de onderbouwing van de voordelen richting de rest van de VvE. Ten tweede om ervoor te zorgen dat het geld zo verstandig mogelijk wordt geïnvesteerd. Blind kiezen voor zonnepanelen is niet verstandig als andere investeringen meer rendement opleveren.

Tip 3: Bereken de kosten en de besparingen per appartement

Plannen kun je concreet maken door ze te specificeren tot op de appartementen. Op deze manier krijgen de leden een compleet beeld van de kosten en de besparingen. Dit maakt het kiezen vóór of tegen de plannen ook eenvoudiger. De terugverdientijd maakt je op deze manier ook duidelijk. Dit voorkomt latere discussies over de kosten en de besparingen.

Tip 4: Betrek de subsidies bij het in kaart brengen van de kosten

VvE’s kunnen gebruikmaken van de subsidie van SVVE. Deze subsidieregeling is gestart per 23 januari 2023 en loopt tot 31 december 2027. Voor 3 verschillende onderdelen kan een VvE subsidie aanvragen, namelijk:

• Subsidie voor energieadvies
  • Subsidie voor verduurzamingsmaatregelen
  • Subsidie voor oplaadpuntenadvies

Vergeet deze mogelijkheden niet mee te nemen in de gesprekken over het doorvoeren van maatregelen om te verduurzamen. Meer informatie over de subsidie vind je op: RVO.nl.

Tip 5: Grote VvE’s kunnen een team samenstellen die zich richten op het verduurzamen

In grote lijnen de plannen bespreken met alle leden is een must. De uitvoering moet bij mensen liggen die hun schouders eronder willen zetten en die plannen omzetten in daden. Grotere VvE’s kunnen een speciaal team samenstellen om zo daadkrachtig te kunnen zijn. Voor de financiële goedkeuring heb je de rest van de VvE nodig, voor de uitvoering niet.

Wil je meer weten over de voordelen, de nadelen en de besparingen van het verduurzamen? Nodig dan één van onze experts uit.

Telefonisch contact

Wilt u vrijblijvend meer informatie over een van de mogelijkheden voor uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner Univeste neemt zo spoedig mogelijk contact met u op, zodat zij kunnen bepalen welke aanpak voor verduurzaming het beste bij jullie VvE past.