Duurzaamheidscasus VvE Henri Dunantlaan

In deze blog leest u hoe het verduurzamingstraject eruitzag voor de VvE Henri Dunantlaan uit Apeldoorn: welke werkzaamheden wij hebben verricht en tot welke resultaten dit heeft geleid.

Het totale proces van verduurzamen duurde in dit geval ruim 3 jaar. We beschrijven in chronologische volgorde hoe dit proces verlopen is en welke onvoorziene obstakels we zijn tegengekomen.

Oktober 2018: Energieadvies

Eind oktober 2018 heeft de VvE nadat de subsidie vanuit de Provincie Gelderland was toegekend een NoM-ready Energieadvies op laten stellen. Naar aanleiding van dit Energieadvies heeft de VvE subsidie aangevraagd bij de Provincie Gelderland voor de verdere procesbegeleiding bij de uitvoering voering van de plannen uit het NoM-ready Energieadvies.

Augustus 2019:  Uitwerking van het Energieadvies

In augustus 2019 heeft de Provincie Gelderland de subsidie toegekend en zijn wij (VvE Energieadvies) en de VvE samen begonnen met het verder uitwerken van alle plannen om het complex te verbeteren en te verduurzamen naar aanleiding van het eerder opgestelde Energieadvies.

Doordat er in het verleden meerdere voorstellen zijn gedaan door een installateur (welke waren afgewezen door de VvE) zijn we helemaal van vooraf aan begonnen met het maken van alle plannen.

Hierbij was de belangrijkste stap om eerst het huidig meer jaren onderhoudsplan (MJOP) op orde te krijgen. Na uitvoerig onderzoek bleek dat de VvE niet in staat was om met de huidige bijdrage van de leden het goedgekeurde MJOP uit te voeren.

Maart 2020: VvE is financieel gezond

In het voorjaar van 2020 heeft de VvE op advies van ons de servicebijdrage fors verhoogd. Deze verhoging leidde ertoe dat de VvE weer financieel gezond was.

Toen de VvE financieel gezond was, hebben we met verschillende installateurs en leveranciers afspraken gemaakt om onderstaande maatregelen verder uit te werken:

1. Nieuw leidingwerk (geschikt voor lage temperatuur)
  2. Gevelherstel inclusief spouwmuurisolatie
  3. Isolaties van de plafonds van de beringen
  4. Verbeterd ventilatiesysteem
  5. Vernieuwen privacyschermen
  6. De bewoners krijgen zelf de gelegenheid om HR++ beglazing te plaatsen

Najaar 2020: Uitstel besluitvormende ALV

Eind 2020 waren alle plannen uitgewerkt en was de ALV gepland waarin het besluit genomen zou worden om alle plannen uit te gaan voeren. Echter, enkele weken voor deze ALV werd de VvE geconfronteerd met een brief vanuit de Gemeente Apeldoorn dat het complex niet voldeed aan de huidige brandveiligheidseisen. Hierdoor moesten we terug naar de tekentafel omdat de maatregelen om het complex brandveilig te maken behoorlijk ingrijpend en kostbaar zijn.

In de tussentijd waren we ook tot de conclusie gekomen dat het wellicht verstandiger is om voor de uitvoering van alle werkzaamheden een vastgoed-onderhoudspartij in de arm te nemen. Hiervoor hebben we contact opgenomen met Mens-Zeist, zij hebben alle plannen verder uitgewerkt. Wij zijn met elkaar namelijk van mening dat een goede planning vooraf ervoor zorgt dat er tijdens de uitvoering minder onvoorziene kosten zijn.

Toen alle plannen klaar waren, heeft Mens-Zeist een definitieve offerte aangeleverd waarbij zij alle werkzaamheden uit konden voeren als hoofdaannemer. Ook het Warmtefonds is aangehaakt zodat ook zij de Energiebespaarlening konden verstrekken wanneer de ALV een positief besluit zou nemen.

September 2021: besluitvormende ALV

Tijdens de ALV van 28 september heeft een ruime meerderheid voor het nemen van de duurzame maatregelen gestemd. Na de goedkeuring van de ALV zijn we verder gegaan met de financiële afhandeling met het Warmtefonds. Inmiddels is de definitieve offerte van het Warmtefonds goedgekeurd en is de akte gepasseerd bij de notaris.

Juni 2022: Start verduurzaming

Op dinsdag 14 juni 2022 is het project officieel van start gegaan.

Offerte Maatwerk Energieadvies

Wil je vrijblijvend een offerte ontvangen voor het opstellen voor een Maatwerk Energieadvies? Vul onderstaand formulier in en wij sturen je zo spoedig mogelijk de offerte voor jullie VvE.