Wie betaalt een laadpaal binnen de VvE?

Mogelijk is er binnen uw VvE al wel gesproken over het plaatsen van laadpalen. Wie de kosten draagt voor het plaatsen van de palen is vaak een heet hangijzer. De leden die de laadpalen niet wensen, maken er liever geen kosten voor. De voorstanders zien de laadpalen mogelijk als gemeenschappelijk belang. Welke afspraken zijn er over te maken binnen een VvE?

Om een laadpaal te plaatsen op de parkeerplaats van de VvE is toestemming van de VvE nodig, maar er zijn uitzonderingen. Ook moet er het nodige geregeld worden om de laadpalen te plaatsen. Denk hierbij aan veiligheidsvoorschriften en bouwvoorschriften. Dit maakt de kosten voor een laadpaal hoog.

De opmars van de elektrische auto is niet meer te stuiten

Een aantal jaren geleden werd er nog getwijfeld over het succes van het elektrisch rijden. Inmiddels is duidelijk dat mede door de subsidieregeling vanuit de overheid, het elektrisch rijden de toekomst is. In november 2022 waren er al 300.000 elektrische auto’s geregistreerd. Maar liefst 26% van de in 2022 verkochte auto’s waren volledig elektrisch. Daarnaast waren 33% van de nieuwe auto’s zogenaamde hybride auto’s. Deze rijden deels op stroom. Sommige hybride auto’s laad je op met een stekker, andere hybride auto’s laden zichzelf op tijdens het rijden op benzine.

Zorg voor een goed onderbouwd plan

Voordat een plan voor het plaatsen van laadpalen aan de leden van de VvE wordt voorgelegd, kunt u de plannen al voorbereiden. Het is namelijk een investering die veel geld vergt en de oplaadpunten moeten ook in de toekomst nog steeds een goede investering zijn. Het is niet verstandig om nu bijvoorbeeld één laadpunt te plaatsen als binnen een paar jaar blijkt dat er tien laadpunten nodig zijn. Daarom bieden wij in samenwerking met onze partners een totaaloplossing voor een laadinfrastructuur aan. Meer informatie hierover leest u hier.

Niet altijd is toestemming van de VvE noodzakelijk

Voor het plaatsen van een laadpaal op uw eigen parkeerplaats binnen de VvE, heeft u toestemming nodig van de algemene ledenvergadering van de VvE. Afhankelijk van welk Modelreglement op de VvE van toepassing is, kan alleen het melden van het plaatsen van een laadpaal al voldoende zijn. Met het Modelreglement 2017 is namelijk het melden van het plaatsen voldoende. De VvE mag voorwaarden stellen aan de plaatsing van laadpalen.

Wie betaalt de kosten van het plaatsen van laadpalen?

De verdeling van de kosten is sterk afhankelijk van de vraag of laadpalen individueel of collectief worden geplaatst. Bij het collectief plaatsen draagt de VvE de kosten en wordt het aantal laadpalen afgestemd op de behoefte aan oplaadpunten. Als het een individuele actie is, draagt diegene die de plaatsing wenst ook de kosten. Een groot nadeel van het individueel plaatsen is dat er in de toekomst waarschijnlijk meer vraag vanuit de leden komt voor oplaadpunten. Het is dus verstandiger om de kosten collectief te dragen.

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.