Wat te doen als uw energieleverancier failliet is
Als gevolg van de stijgende energietarieven zijn in het Verenigd Koninkrijk de afgelopen weken 6 energieleveranciers failliet gegaan. Zo’n 800.000 klanten hebben daardoor formeel geen leverancier meer. Ook in België ging Energy2Business uit Luik aflopen week bankroet. Kan zoiets ook in Nederland gebeuren?
Energieleveranciers in Nederland
Dat kan zeker. De Nederlandse markt kent dezelfde explosieve stijging van elektra- en gasprijzen op de Endex. Veel leveranciers hebben hun energie al aan hun klanten verkocht tegen vaste tarieven, terwijl zij zelf onvoldoende voorraad hebben ingekocht.
Het kan goed zijn dat leveranciers bijvoorbeeld energie hebben verkocht voor €0,20 per m3, maar dat zij dit volume nog niet hebben gecontracteerd tegen deze prijs. Omdat er sprake is van een leveringsverplichting moeten zij deze openstaande positie straks vullen tegen de dagprijs op de markt. Momenteel is dat ruim drie keer zo veel, namelijk €0,70/m3. Vermenigvuldig dat met duizenden klanten en mogelijk een strenge winter en het verlies voor de leverancier is fors.
De Nederlandse energiemarkt is met 40 leveranciers behoorlijk gefragmenteerd. Bij grotere bedrijven als Eneco, Vattenfall en Essent is het risico kleiner, omdat men aan strengere compliance-eisen moet voldoen en deze bedrijven doorgaans een gezondere buffer hebben. Toch zijn vanwege de zeer concurrerende markt de marges dun, net als de buffers.
Eerdere faillissementen
In Nederland zijn de afgelopen 15 jaar ten minste 5 energieleveranciers failliet gegaan. Energie is een volumebusiness en men gaat in Nederland uit van minimaal 200.000 klanten om break-even te kunnen draaien. Partijen als Energieflex (2018) en Robin Energie (2019) waren relatief kleine spelers in de branche met respectievelijk 50.000 en 30.000 klanten. Deze faillissementen vonden plaats in economisch gunstige tijden, waardoor andere leveranciers maar wat graag de klantenbestanden in z’n totaliteit overnamen.
Vanwege de grote onzekerheid op de markt is het maar de vraag of partijen nu staan te springen om in te stappen.
Mijn leverancier is failliet: wat nu?
Ten eerste kan ik u geruststellen: u komt niet zonder stroom en gas te zitten wanneer uw energieleverancier failliet gaat. De levering wordt gegarandeerd en ondervangen door regioleveranciers en netbeheerders. De eerste werkdagen na het faillissement worden een ‘noodperiode’ of ‘ vensterperiode’ genoemd. Gedurende de vensterperiode wordt gekeken wat de beste oplossing is voor het failliete bedrijf. Als klant kunt u in deze periode (nog) niet zelf overstappen naar een nieuwe leverancier. Bij zakelijke klanten kan deze periode van bevriezing korter zijn.
Vervolgstappen na de vensterperiode
Zodra de beste oplossing is geïnventariseerd in de vensterperiode, hoort u wat de vervolgstappen zijn. Er zijn 3 mogelijkheden:
- Het bedrijf komt in aanmerking voor een doorstart en u blijft klant tegen dezelfde condities;
- Het bedrijf wordt overgenomen door een andere energieleverancier. In sommige gevallen kunt u dan uw lopende contract houden, of u krijgt een nieuw voorstel. U mag ook overstappen naar een andere energieleverancier;
- Het bedrijf stopt. In dat geval worden de klanten verdeeld onder verschillende energieleveranciers. U kunt zelf kiezen of u daar blijft of boetevrij overstapt.
Welke financiële gevolgen deze vervolgstappen voor u hebben, kunt u lezen in onze eerdere blog (d.d. 23-10-2019).
Onze ervaring
Helaas hebben wij zelf ook ervaren hoe het is als een partnerleverancier failliet gaat: Trianel Energie (2013) ging failliet met 40.000 klanten. Wij hadden destijds 2 weken voor het faillisement zo’n 200 deelnemers bij hen ondergebracht. Omdat er geen doorstart of directe overname plaatsvond, werden alle aansluitingen verspreid over 10 leveranciers in Nederland. Zo kwam het voor dat één deelnemer met 7 aansluitingen, na de vensterperiode van 2 maanden, 5 verschillende leveranciers had. Wij hebben toen 2 maanden lang iedere dag gecommuniceerd met onze deelnemers en de ACM. Ondanks de mogelijkheid om kosteloos bij ons op te zeggen, zijn alle 200 deelnemers gebleven. Dat was een mooi compliment.
Advies
Bij een faillissement is het dus verstandig om de voortgang goed te monitoren. U kunt er ook voor kiezen om dit door ons te laten doen. In dat geval vragen wij u om hieronder een recente (jaar)nota van uw VvE te uploaden. Wij zullen de VvE dan bij het proces begeleiden om de schade zo veel mogelijk te beperken.
Energiescan
Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw VvE precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem: u kunt meerdere nota’s uploaden.
Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over energiecontracten:
- Mogen leveranciers u zonder te vragen bellen voor een energiecontract?
- Energiebelasting elektra daalt in 2022 vanwege energiecrisis
- Variabele tarieven stijgen ongekend hard per 1 januari 2022
- Hoe wordt een voorschotbedrag berekend?