Mogen leveranciers u zonder te vragen bellen voor een energiecontract?

Energieleveranciers zijn vaak zeer actief met het benaderen van potentiële nieuwe klanten. In een telefoontje proberen ze consumenten of bedrijven over te halen om naar hen over te stappen. Sinds 1 juli 2021 is deze werkwijze niet meer toegestaan. Wijzigingen in de Telecommunicatiewet bieden nu een betere bescherming. Wat mag wel en wat mag niet meer?

 

Door te bellen proberen energiebedrijven en telemarketingbedrijven consumenten te overtuigen om over te stappen. Commerciële callcenters krijgen per overstapper een vergoeding. Helaas hebben niet alle callcenters een eerlijke handelwijze en spiegelen ze het voordeel bijvoorbeeld te gunstig voor. Veel consumenten vinden de telefoontjes irritant, mede door de opdringerigheid van sommige bedrijven. Daarom heeft de politiek er nu een stokje voor gestoken.

 

Wat is er veranderd in de Telecommunicatiewet sinds 1 juli 2021?

Energiebedrijven mogen natuurlijk nog steeds hun eigen klanten bellen. Wat niet meer mag, is consumenten bellen die nog geen klant zijn. Ook mogen bedrijven niet meer anoniem bellen voor telefonische verkoop. Bellen mag wel als iemand toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld een consument die zelf om informatie of advies vraagt.

 

Ook kleine ondernemers niet meer ongevraagd bellen

Om te voorkomen dat energiebedrijven en telemarketingbedrijven overschakelen naar kleine ondernemers, zijn de regels hierover ook verscherpt. Het verbod op ongevraagd bellen is er ook voor de bescherming van eenmanszaken, zzp’ers, ondernemers met een vennootschap onder firma (vof) en een maatschap. Bedrijven met een rechtspersoonlijkheid mogen nog wel gebeld worden. Het gaat bijvoorbeeld om bv’s en nv’s.

 

Toestemming voor specifieke producten en diensten

Telemarketingbureaus die toestemming hebben om te bellen, mogen alleen contact opnemen over de producten en diensten waarvoor toestemming is gegeven. Dit voorkomt dat een eenmalige toestemming een vrijbrief is om te bellen over uiteenlopende zaken. Als u onlangs bij een energiebedrijf bent weggegaan, mogen zij nog wel contact met u opnemen voor commerciële doeleinden. Hiervoor geldt een termijn van drie jaren.

 

Bel-me-niet Register opgeheven

Via het Bel-me-niet Register konden mensen zich voorheen afmelden voor belacties van bedrijven. Door de nieuwe wettelijke aanpassing is het register niet meer nodig. Per 1 juli is het Bel-me-niet Register opgeheven. Het systeem was ook niet waterdicht, want ingeschreven staan in het register was nog geen garantie dat je niet werd gebeld. De aanpassing in de Telecommunicatiewet maakt het eenvoudiger om naleving door bedrijven af te dwingen.

Het is vaak onverstandig om op telefonische voorstellen in te gaan. Met slimme vragen uit belscripts proberen bedrijven om een contract af te sluiten. Uw belang staat vaak niet op nummer één. U kunt beter zelf op zoek gaan naar de voor u beste en goedkoopste deal voor energie. VvE’s kunnen het uitzoekwerk aan ons overlaten.

 

Energiescan

Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw VvE precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem: u kunt meerdere nota’s uploaden.
  • Sleep bestanden hierheen of

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *