Hoe wordt een voorschotbedrag berekend?

Energiebedrijven weten aan het begin van het jaar niet hoeveel een huishouden aan energie gaat verbruiken en kunnen dit alleen inschatten. Dit doen zij op basis van verbruiksgegevens over de afgelopen jaren. In deze blog leggen we uit hoe het voorschotbedrag, ook wel termijnbedrag, wordt berekend.

Als u maandelijks zou betalen op basis van uw verbruik, zou u in de koude maanden hoge kosten betalen. Daarom is het gebruikelijk om voor de energiekosten uit te gaan van het verbruik gedurende één jaar. Door een voorschotbedrag te hanteren, kunnen de kosten goed over het jaar verdeeld worden.

Wat is een voorschotbedrag?

Na de jaarlijkse afrekening van de energiekosten, wordt een voorschotbedrag vastgesteld voor het volgende jaar. Dit wordt ook wel een termijnbedrag genoemd: het maandelijks te betalen bedrag dat de leverancier als voorschot op de komende jaarnota in rekening brengt. Het  termijnbedrag is gebaseerd op uw gemiddelde energieverbruik. Als na één jaar blijkt dat het verbruik exact overeenkomt met het verwachte verbruik, zijn de kosten van het gehele jaar verrekend. Als u meer energie heeft verbruikt, bijvoorbeeld door een koude winter, stuurt het energiebedrijf u een jaarafrekening waaruit blijkt hoeveel u moet bijbetalen. Het termijnbedrag kan ook te hoog zijn. In dat geval krijgt u het teveel betaalde geld weer terug.

Hoe wordt het energieverbruik ingeschat?

Energiebedrijven baseren het termijnbedrag op het gemiddelde energieverbruik van een huishouden. Als u niet al meerdere jaren bij dezelfde energieleverancier zit, ontbreekt deze data. In dat geval gaat het energiebedrijf uit van het gemiddelde verbruik van huishoudens met hetzelfde aantal personen en een soortgelijk huis. Het is belangrijk om te weten dat de VvE er zelf verantwoordelijk voor is dat de meterstanden worden doorgegeven. Ook als er slimme meters zijn dient de VvE deze zelf te controleren. De netbeheerder komt doorgaans eens per 3 jaar, de meterstand opnemen. Door zelf jaarlijks de meterstanden door te geven, komt u niet voor verrassingen te staan.

Welke kosten worden meegenomen in het termijnbedrag?

Energiebedrijven proberen te voorkomen dat u een flinke naheffing krijgt. Ze nemen dus alle kosten die u betaalt mee in het termijnbedrag. De volgende kosten zitten verrekend in het voorschotbedrag:

• Leveringskosten: het verbruik van gas en elektriciteit
  • Netwerkkosten: de vaste kosten voor bijvoorbeeld gebruik van het elektriciteitsnet
  • Btw
  • Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE)

Kortom, alle kosten die ook in de jaarafrekening zitten.

Het termijnbedrag tussentijds aanpassen

Door omstandigheden kan het vooraf al duidelijk zijn dat het termijnbedrag te hoog is. Bijvoorbeeld als u een paar maanden naar het buitenland gaat in de winter. In dat geval kunt u het bedrag verlagen. U kunt het termijnbedrag ook verhogen als u vooraf weet dat het bedrag te laag is. Bijvoorbeeld als het huishouden uit meer personen gaat bestaan, doordat uw dochter en uw schoonzoon een paar maanden bij u in gaan wonen.

De afrekening

Na één jaar maakt het energiebedrijf de balans op. Op basis van de meterstanden is het duidelijk wat het werkelijke verbruik is geweest. De meterstanden worden vergeleken met die van vorig jaar. Is er aan voorschotten te weinig betaald? Dan volgt nog een factuur voor het verrekenen van de rest. Overtreft het totaal aan voorschotbedragen de werkelijke kosten? Dan volgt een teruggave.

Door collectieve inkoop van energie kunnen de kosten van het verbruik verlaagd worden door VvE’s. Zo kan een VvE veel geld besparen voor de leden van de vereniging.

Energiescan

Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw VvE precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem: u kunt meerdere nota’s uploaden.
  • Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 128 MB, Max. aantal bestanden: 5.

Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over energiecontracten: