Verduurzamen: Zijn 3 offertes voor VvE’s verplicht?

Leden van een VvE hebben recht op inzage in offertes voor het verbouwen of het verduurzamen van de VvE. Het bestuur is bevoegd om bepaalde beslissingen zelfstandig te nemen, maar dat geldt niet voor grote en kostbare beslissingen.

Voor werkzaamheden aan het gebouw worden meerdere offertes opgevraagd. Het gaat om grote uitgaven waarbij de VvE kan profiteren van grote prijsverschillen tussen de verschillende bedrijven die offreren. Verschillende inzichten van deskundigen vergelijken is verstandig om te komen tot verduurzaming tegen de laagste kosten en met het hoogste rendement.

Is het aanvragen van 3 offertes verplicht?

Vaak is niet expliciet vastgelegd hoeveel offertes de VvE moet opvragen, maar het is wel gebruikelijk om meerdere offertes aan te vragen. Dit om te voorkomen dat de leden onterecht voor te hoge kosten staan. Door meerdere offertes op te vragen voor verduurzaming van het gebouw, worden de bedrijven die offreren ook gestimuleerd om een scherpe prijs neer te leggen.

Leden hebben inzicht in de offertes

In principe beslist het bestuur welk bedrijf de opdracht voor het verduurzamen krijgt. Toch hebben de leden wel recht op inzicht in de offertes. Ook hebben ze het recht om betrokken te worden bij de besluitvorming. Het gaat immers om geld dat gezamenlijk bijeen wordt gebracht. Ook uit jurisprudentie blijkt dat leden recht hebben op inzicht. Het bestuur kan leden bijvoorbeeld niet weigeren om inzicht te krijgen in jaarstukken, notulen, verzekeringen, bankrekeningen en dus ook niet in offertes.

Specifieke werkzaamheden

Naast de kosten, is het voor de VvE-leden ook belangrijk om inzicht te hebben in de duurzame maatregelen die worden uitgevoerd. Mogelijk vindt de appartementeigenaar op de bovenste etage het niet prettig dat er zonnepanelen op het dak boven zijn of haar appartement komen. Of er zijn plannen om een luide warmtepomp te plaatsen naast één van de appartementen. Het is daarom belangrijk om de leden bij verduurzaming inzicht te geven in de uit te voeren werkzaamheden.

De investering terugverdienen

Als de VvE investeert in het energiezuiniger maken van het gebouw, speelt de hoogte van de besparing een grote rol. Met andere woorden; de investering moet worden terugverdiend. Ook op dat punt is het belangrijk om de leden van de VvE te betrekken bij de besluitvorming. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een hoger bedrag offreren, maar ook een kortere terugverdientijd bieden dan andere partijen. Door ook de leden te betrekken bij het kiezen van een offerte, voorkomt de VvE latere discussies en kan geld worden bespaard.

Wilt u meer weten over het verduurzamen van uw appartement of van het gehele complex? Wij praten u hier graag over bij op onze duurzaamheidspagina.

Offerte Maatwerk Energieadvies

Wil je vrijblijvend een offerte ontvangen voor het opstellen voor een Maatwerk Energieadvies? Vul onderstaand formulier in en wij sturen je zo spoedig mogelijk de offerte voor jullie VvE.

Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over isoleren en verduurzamen: