Verduurzaming van uw ketelhuis

“Voor overige vragen kan je bij ze terecht”

Alles is goed verlopen bij het overdragen van diverse VvE's, prijstechnisch goed in de markt en voor overige vragen kan je bij ze terecht.

Dhr. E. Vorderman (Beheerder)

Wegkamp Vastgoed Beheer B.v.

Momenteel is de helpdesk gesloten, graag bellen wij u terug.

De voordelen

• Bespaar op de energierekening
  • Verhoog het wooncomfort
  • Minder CO2 uitstoot
  • Direct besparen
  • Geen investering vooraf

Blokverwarming

Gemiddeld heeft 15% van de Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) met meer dan 10 appartementen een collectieve stookkosteninstallatie ook wel blokverwarming genoemd. Deze cv-ketel(s) worden gebruikt om de individuele appartementen te voorzien van warmte. De VvE betaalt voor de gezamenlijke verwarming en belast door op basis van breukdeel of reëel verbruik, via tussenpersonen als Techem of ista.

Levensduur

Op dit moment ligt de verwachte levensduur van een cv-ketel tussen de 12 en 15 jaar (premium modellen). Als gevolg van energiebesparende onderdelen, zijn ketels door de jaren heen gevoeliger geworden voor storingen en slijtage. Oude ketels gingen in het verleden soms wel 20 tot 30 jaar mee, maar deze ketels zijn aanzienlijk minder zuinig.

Vervangen ketelhuis

Wanneer de ketels voor blokverwarming toe zijn aan vervanging dan is heteen geschikt moment om het hele ketelhuis tegen het licht te houden. Ervaring leert dat, in meer dan 50% van de gevallen oude ketelhuizen inefficiënt zijn ingeregeld. Vaak zijn VvE’s door de jaren heen minder gaan verbruiken als gevolg van energiebesparende maatregelen. Zoals het plaatsen van HR++-glas en het aanbrengen van isolatie in gevels of daken.

Ketelhuizen zijn vaak gebouwd op basis van een verwacht verbruik, berekend door een installateur. Logischerwijs nam men hierbij een grote veiligheidsmarge in acht. Inmiddels zijn bijna alle grootzakelijke gasaansluitingen voorzien van een slimme meter. Hierdoor hoeft men niet meer uit te gaan van een verwacht verbruik, maar kan men aan de hand van reëel verbruik een inschatting maken van het benodigde vermogen.

Hierdoor kan de opstelling van de ketels worden gewijzigd naar een meer kosten efficiënte oplossing.

Besparing

Er kan op 4 verschillende componenten worden bespaard:

1. Verbruik. Middels het vervangen van oude ketels door meer duurzame varianten, kan al snel een reductie op verbruik opleveren van 10% of meer.
  2. Opstelling. Tevens kan in veel gevallen het aantal ketels worden teruggebracht waardoor een besparing op de aanschaf en onderhoud kan worden gerealiseerd.
  3. Netwerkkosten. Op basis van het historisch verbruik kan de capaciteit van een aansluiting administratief of fysiek worden aangepast. Tot 2015 werden netwerkkosten belast op basis van het verbruik. Sindsdien op basis van de aansluitwaarde. Hierdoor blijkt dat er vaak te grote aansluitingen geplaatst met (te) hoge kosten tot gevolg.
  4. Meetkosten. Voor het uitlezen en onderhouden van grootzakelijke gasaansluitingen betaalt men een maandelijks bedrag aan een meetbedrijf (zoals Joulz, Kenter of Fudura). Deze kosten zijn gekoppeld aan de capaciteit, die dus kan worden teruggebracht. Uiteraard kunt u hierbij gebruik maken van onze collectieve meetcontracten.

Al deze besparingen samen kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s op jaarbasis.

Investering

Aan het herzien van een ketelhuis zijn aanzienlijke kosten gekoppeld: aanschaf en installatie ketels, aanpassen van fysieke aansluitingen en meters. Een investering van 50.000 euro is niet gek. Ook hier geldt: de kosten gaan voor de baat uit. Vaak is er wel een kostenpost opgenomen in het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) van de VvE, maar is het bedrag niet toereikend om de ketels ten behoeve van de blokverwarming te vervangen.

Telefonisch contact met Univeste

Wil je vrijblijvend meer informatie over een van de mogelijkheden voor jullie VvE? Vul hieronder je gegevens in en onze partner Univeste neemt zo spoedig mogelijk contact met je op, zodat zij kunnen bepalen welke aanpak voor verduurzaming het beste bij jullie VvE past.