Slimme laadpaal als thuisbatterij gebruiken binnen de VvE

Nu het aantal zonnepanelen in Nederland hard stijgt, wordt er veel energie opgewekt. Huishoudens kunnen energie die zij niet gebruiken terugleveren aan het elektriciteitsnet, maar zij kunnen ook een thuisbatterij aanschaffen om deze energie op te slaan. In hoeverre is een thuisbatterij de oplossing? En hoe kan een elektrische auto met een slimme laadpaal dienen als thuisbatterij?

 

Op zonnige dagen halen zonnepanelen meer energie binnen dan wordt gebruikt. Het overschot wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Dit wordt de salderingsregeling genoemd. Helaas is ons elektriciteitsnet niet bestand tegen het grote aantal teruggeleverde kWh op zomerse dagen, dus wordt de opgewekte zonne-energie niet volledig benut en gaat er energie verloren.

 

Met thuisbatterijen energie in huis opslaan

Netwerkbedrijf Liander stelt voor om de salderingsregeling af te bouwen en om een subsidie te verstrekken op het aanschaffen van thuisbatterijen. Het overschot aan opgewekte energie kunnen huishoudens en VvE’s opslaan in een batterij, zodat ze hier ’s avonds en ’s nachts weer gebruik van kunnen maken. Helaas zitten er wel nadelen aan thuisbatterijen. De vraag is of u deze in uw huis of appartement wilt hebben in verband met brandgevaar. Daarnaast moet u er ook rekening mee houden dat de batterijen duur zijn, namelijk €1.000 tot €5.000 voor naar verhouding weinig energieopslag (5 tot 10 kWh).

 

Met een subsidie zijn die kosten omlaag te brengen, maar er moet wel kritisch worden gekeken of dit ook de oplossing voor de toekomst is. Er zijn namelijk betere oplossingen, die helaas nu nog kostbaar zijn. Zo kan een elektrische auto namelijk de batterij zijn voor het huis en de overtollige energie van de zonnepanelen opslaan.

 

De elektrische auto als energiebron en als batterij

De batterij in een elektrische auto maakt de auto kostbaar. Als de auto toch al bij uw huis of bij het appartementencomplex staat, kunt u natuurlijk ook gebruik maken van de opslagcapaciteit van de batterij. De zonnepanelen op het huis of het gebouw leveren de energie voor de woning. Alle overtollige energie wordt opgeslagen in de auto. Zodra de zonnepanelen in de avond geen energie meer leveren, wordt voor de energie in de huizen of de appartementen gebruik gemaakt van de energie in de batterij van de auto. Zodra de zon weer schijnt, wordt de batterij weer volgeladen.

 

Een V2G laadpaal is mogelijk de toekomst

Om een elektrische auto te kunnen gebruiken als energiebron, is een speciale laadpaal nodig. Dit is de zogenaamde V2G, ook wel Vehicle to Grid genoemd. Deze laadpaal kan energie verschillende kanten op sturen. Als de batterij (met zeer ruimte capaciteit) van een elektrische auto beschikbaar is, kunt u die gebruiken, zodat u geen dure thuisbatterij hoeft aan te schaffen.

 

Helaas zijn niet alle elektrische auto’s geschikt voor een V2G oplaadpaal. De autofabrikanten houden er voor nieuwe uitvoeringen wel rekening mee, dus nieuwe elektrische auto’s worden al op deze manier afgestemd. De kosten van een V2G laadpaal zijn wel een stuk hoger dan voor een reguliere laadpaal, maar het voordeel is ook groot. Naar verwachting worden deze laadpalen in de toekomst steeds goedkoper.

 

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.

Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.