Tarieven openbare laadpalen onduidelijk
Op steeds meer plekken in Nederland kunt u uw elektrische auto opladen, maar wat kost het om uw auto op te laden bij openbare laadpalen? Hierover is veel onduidelijkheid. Achteraf krijgt u de afrekening, maar eigenlijk zou u vooraf inzicht moeten hebben in de kosten.
Als u benzine gaat tanken weet u precies wat het u gaat kosten, omdat de literprijzen duidelijk gecommuniceerd worden. Benzine is ontzettend duur geworden, waardoor elektrisch rijden steeds aantrekkelijker wordt. Bij openbare laadpalen voor elektrische auto’s is het daarentegen niet direct duidelijk wat het kost om uw auto op te laden. Wanneer u zich er in verdiept, zult u merken dat het nog niet zo eenvoudig is om de tarieven te achterhalen.
De kosten verschillen per aanbieder
Als u uw elektrische auto onderweg oplaadt, krijgt u te maken met verschillende aanbieders die openbare laadpalen beheren. Per aanbieder verschilt het tarief dat zij rekenen. Als het tarief niet bij de laadpaal staat, moet het wel beschikbaar zijn op de website van de aanbieder of via een app. Helaas is de informatievoorziening op dit vlak nog te beperkt. Het is vaak te lastig om erachter te komen hoeveel u betaalt voor de stroom. Houd daarnaast rekening met vaste (opstart)kosten, los van het kWh-verbruik. Dit is afhankelijk van het abonnement dat u heeft en kan ook invloed hebben op uw laadkosten.
Waar hangt het tarief van af?
Het laadtarief van een openbare laadpaal is afhankelijk van verschillende factoren. Met een laadpas van de ene leverancier betaalt u bijvoorbeeld €0,25 per kWh, terwijl u bij een andere leverancier bij dezelfde paal €0,40 per kWh moet afrekenen. Daarnaast kan het tarief per kWh ook afhankelijk zijn van het tijdstip waarop u laadt. Daardoor worden de tarieven nog lastiger te doorgronden.
Snellader is standaard duurder
Als u ervoor kiest om uw elektrische auto op te laden met een snellader is dit standaard duurder. Bij een reguliere openbare laadpaal zijn de kosten bijvoorbeeld €0,40 per kWh. Voor een openbare snellader betaalt u dan bijvoorbeeld €0,60 per kWh.
Thuis laden
Thuis opladen kost ongeveer €0,20 tot €0,30 per kWh. Het exacte tarief hangt af van uw energiecontract. Bij een verdere stijging van de tarieven zal het steeds duurder worden om thuis en onderweg op te laden. De tarieven van de benzineprijzen blijven dan uiteraard ook stijgen. Elektrisch rijden zal dus naar verhouding goedkoop blijven.
Energiescan
Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw VvE precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem: u kunt meerdere nota’s uploaden.
Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:
- Voorschriften en richtlijnen verzekeraar voor laadpalen binnen de muren van een gebouw
- Zijn laadpalen in parkeergarages brandgevaarlijk?
- Laadpalen plaatsen aantrekkelijker gemaakt voor VvE’s
- Laadpunt voor elektrische auto realiseren bij VvE
- Stappenplan voor laadpalen binnen de VvE
- Juridische Toolkit laadpalen voor de VvE
- Model besluitvorming laadpalen binnen de VvE
- Veel gestelde vragen over laadpalen voor VvE’s
- Subsidie maatadvies laadpalen voor VvE’s
- Uitdagingen laadpalen in de parkeergarage van een bestaande VvE
- Hoe worden laadkosten verdeeld onder VvE-leden?