Voorschriften en richtlijnen verzekeraar voor laadpalen binnen de muren van een gebouw

Verzekeraars veranderen mee in hun voorwaarden als ze denken dat risicoverzwaringen zorgen voor extra risico’s. Dat zien we ook in het beleid van de verzekeraars gericht op het plaatsen van laadpalen. Bijvoorbeeld een VvE met meerdere inpandige laadpalen zorgt voor een groter brandgevaar dan een gebouw zonder deze laadpalen.

 

De elektrische auto rukt steeds verder op in het straatbeeld. De eigenaren van de auto’s moeten thuis ook de mogelijkheid hebben om de auto’s op te laden, dus worden er laadpalen thuis geplaatst. Dit kan voor praktische bezwaren zorgen. Niet iedereen heeft namelijk ruimte op het eigen terrein om een laadpaal te plaatsen. Voor de brandverzekering van een huiseigenaar of van een VvE kan het plaatsen van laadpalen ook invloed hebben. Voor het inzichtelijk maken van de gevolgen richten we ons op het verzekeren van een pand van een VvE.

 

Zorgen laadpalen voor extra brandgevaar?

Het is geen vaststaand feit dat laadpalen zorgen voor extra brandgevaar. Het opladen met stroom kan relatief eenvoudig, maar toch zijn verzekeraars huiverig voor het plaatsen van laadpalen in een parkeergarage of aan een gebouw. Als er brand ontstaat in bijvoorbeeld een elektrische auto, is deze moeilijker te doven. Bij het in de brand vliegen van een dergelijke auto ontstaat er ook meer rookontwikkeling en een ‘kunststof’ auto brandt ook sneller op dan een metalen auto. Er zijn dus meerdere redenen waarom verzekeraars terughoudend zijn bij verzoeken om laadpalen te plaatsen in een te verzekeren pand.

 

Is het plaatsen van laadpalen toegestaan door de verzekeraar?

Voordat een VvE laadpalen plaatst in of aan een pand, is het goed om vooraf te overleggen met de verzekeraar. Niet alle verzekeraars hebben eisen waar je aan moet voldoen, maar je moet voorkomen dat de verzekeraar niet uitkeert als er later brand ontstaat door de laadpalen. Of dat de laadpalen hebben gezorgd voor het verergeren van een brand. Door het vooraf te melden voorkom je latere discussies over de dekking.

 

Welke voorwaarden en richtlijnen hebben verzekeraars?

Het is aan de verzekeraars zelf om richtlijnen op te stellen gericht op laadpalen en de risico’s met betrekking tot het brandgevaar. Bij het aanvragen van een gebouwenverzekering door een VvE, zal de verzekeraar de voorwaarden opgeven onder welke condities een gebouw met laadpalen verzekerd kan worden. Hierin zijn verzekeraars niet eenduidig en ze zullen per geval beoordelen of ze het kunnen en willen verzekeren en onder welke condities en tegen welke premie.

 

Als een VvE een gebouw verzekert met een parkeergarage met laadpalen erin, kunnen ze eisen stellen waaraan moet worden voldaan. Het kunnen de volgende eisen/voorwaarden zijn:

  • De verzekeraar kan eisen stellen aan waar de laadpalen zich bevinden
  • Er moet een bepaald aantal brandblussers in de parkeergarage aanwezig zijn
  • De parkeergarage heeft rookmelders of mogelijk zelfs een sprinklersysteem
  • Er geldt een maximum aantal laadpalen voor de verzekering

 

Het is aan de verzekeraar om hierin voorwaarden en eisen te stellen. Overleg dus ook met je verzekeringsadviseur hoe je komt tot de best passende gebouwenverzekering tegen een redelijke premie.

 

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.

 

Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:

2 reacties op “Voorschriften en richtlijnen verzekeraar voor laadpalen binnen de muren van een gebouw

  1. Geachte ik heb een vraag
    Er is een oplaadkast bij mij naast mijn huis geplaatst door de gemeente, omdat er naast mijnn huis een parkeerplaats is
    Had de gemeente mij daarvan op de hoogte moetrn stellen? Wie is er verantwoordelijk als er brand komt? Aangezien hij naast mijn huis is geplaatst. Kan ik er hierdpor kortsluiting omtsyaan in mijn huis? Ik verneem graag uw reactie

    Met vr gr Brenda

Laat een antwoord achter aan Arno Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.