Laadstress? Elektrische auto’s hoeven niet altijd 100% opgeladen te zijn!

Een veelgehoord bezwaar van de elektrische auto is de actieradius. Dat is hoeveel kilometers de auto kan rijden op een volgeladen accu. Toch is dit probleem niet zo groot meer tegenwoordig. Elektrische auto’s rijden steeds meer kilometers op een volle accu en onderweg opladen is nu goed geregeld. Ook met een accu die niet helemaal vol is, kunt u naar een ander deel van Nederland reizen.

 

Laadstress ontstaat als u bang bent dat u met uw elektrische auto niet op uw bestemming komt. Met een auto op benzine of diesel is deze stress er minder. Deze auto’s kunnen namelijk meer kilometers rijden op een volle tank. Door de ‘overload’ aan oplaadpunten langs de Nederlandse wegen is laadstress onzinnig. Door een stop bij een laadpunt kunt u binnen een kwartier de accu alweer voor een groot deel bijladen. Uw auto hoeft dus niet 100% opgeladen te zijn bij vertrek van huis.

 

Tips om laadstress nog verder te verminderen

Ook voor de kwaliteit van de accu is het belangrijk om laadstress van u af te zetten. Met onze tips maakt u het eenvoudiger voor uzelf en ontziet u met sommige tips ook nog eens de accu.

 

Een accu heeft het liefst een vulling van 20 tot 80 procent

Een batterij die tussen 20% en 80% is opgeladen, behoudt een betere werking op lange termijn. Dat komt door de chemische structuur in een batterij. Streef er dus niet naar om de auto altijd volledig op te laden. Als u morgen de elektrische auto weinig gebruikt, en de auto is nog 50% vol, kunt u het opladen ook verschuiven naar morgenavond.

 

Laadpalen zijn niet meer onnodig bezet

Eigenaren van een elektrische auto kunnen een boete van €95 krijgen als ze de elektrische auto aan een laadpaal laten als de batterij al opgeladen is. Het gaat bijvoorbeeld om een elektrische auto die de hele avond en nacht aan een laadpaal blijft. Dit komt voort uit een boete die iemand kreeg voor het ‘laadpaalkleven’. Hij heeft bezwaar aangetekend bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, maar moet de boete wel betalen. Dit kan de laadstress verlagen, want in stedelijke gebieden kan het vinden van een laadpaal soms een probleem zijn. Houd er wel rekening mee dat u zelf ook niet te lang aan een laadpaal staat als uw batterij is opgeladen, zodat u geen boete riskeert.

 

Parkeer vooral in parkeergarages

Op uw bestemming moet u mogelijk zoeken naar een laadpaal, maar zoeken hoeft niet als u parkeert in een parkeergarage. Daar zitten de laadpunten vaak op één lange rij. Er zijn vaak meer laadpalen dan waar behoefte aan is, dus is het gemakkelijker om een parkeerplek met een laadpaal te vinden.

 

Onderweg laadpunten vinden is zeer eenvoudig

Volgens de ANWB staan er inmiddels 81.000 openbare laadpalen in Nederland. U hoeft de route dus niet uit te stippelen om onderweg laadpalen tegen te komen. Via het navigatiesysteem van de auto kunt u laadpalen zoeken en er zijn ook meerdere apps beschikbaar die oplaadplekken in de buurt zoeken. De grotere tankstations langs de snelwegen hebben tegenwoordig ook laadvoorzieningen voor elektrische auto’s. Vaak zijn dit ook nog eens snelladers.

 

Hoe ver u rijdt op een volle batterij is nog steeds niet te vergelijken met het rijden op fossiele brandstoffen, maar er zijn grote stappen gezet. Door de hoge kosten van benzine en diesel gaan steeds meer mensen over op elektrisch rijden en worden de laadvoorzieningen ook snel uitgebreid.

 

Totaaloplossing infrastructuur laadpalen

Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.

 

Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.