Regelgeving voor laadpalen in parkeergarages aangepast
De veiligheidsrisico’s van elektrische auto’s roepen vaak vragen op bij VvE’s met een parkeergarage. Het opladen van de elektrische auto kan veilig, maar specifiek voor parkeergarages is er extra aandacht nodig voor de brandveiligheid. Wat houdt de nieuwe regelgeving in?
Uit een onafhankelijk onderzoek in opdracht van de RVO uit 2020 kwam naar voren dat elektrische auto’s geen hoger veiligheidsrisico met zich meebrengen dan conventionele brandstofauto’s in parkeergarages. Desalniettemin is brandveiligheid een belangrijk onderwerp dat ook los van laadpalen genoeg aandacht moet krijgen.
Een nieuwe bouwregelgeving is in de maak
De Rijksoverheid heeft voorgesteld om de bouwregelgeving voor het plaatsen van laadpunten in een parkeergarage aan te passen. Het voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. VvE’s kunnen er dus beter al rekening mee houden dat er nieuwe regels komen. Dit is ook een eigen belang, want de nieuwe regels zijn gericht op het verkleinen van het risico op brand, of op het verkleinen van de gevolgen.
De voorgestelde eisen zijn de volgende:
- Het moet mogelijk zijn om alle laadpunten in één handeling uit te schakelen. Dit is belangrijk nadat er een brand is ontstaan. De brandweer moet ervan uit kunnen gaan dat de laadpunten geen stroom meer leveren tijdens het blussen.
- Bij de ingang van de parkeergarage wordt duidelijk aangegeven waar de oplaadpunten zitten, en waar de centrale uitschakeling van alle laadpunten zit.
- In de parkeergarages worden laadpunten van het type model 3 of 4 geplaatst. Deze zijn beter bestand tegen storingen en geven dus een kleinere kans op gevaarlijke situaties.
De exacte regels zijn na te lezen op de website van de Rijksoverheid.
Geen laadpunten plaatsen zonder eerst advies van een deskundige te vragen
Een VvE doet er verstandig aan om vooral advies in te winnen van deskundigen, voordat er laadpunten worden geplaatst. Dit heeft als voordeel dat een VvE kiest voor de best mogelijke oplossing in plaats van een willekeurige oplossing. Nog belangrijker is aandacht voor de brandveiligheid. Door de transitie naar het elektrisch rijden, is het plaatsen van laadpalen onvermijdelijk voor VvE’s, maar het moet wel verstandig en met beleid gebeuren.
Wij kunnen helpen met onze Totaaloplossing infrastructuur laadpalen. Door onze samenwerking met partners kunnen wij totaaloplossingen bieden voor het opladen van auto’s op pleinen en in parkeergarages. De deskundigen letten hierbij goed op de risico’s en de nieuwe regelgeving wordt gelijk in het advies meegenomen. Wilt u er meer over weten? Vul onderstaand formulier in en wij sturen u de informatie toe.
Totaaloplossing infrastructuur laadpalen
Heeft u interesse in meer informatie over onze laadoplossing en een prijsindicatie voor de parkeerplekken van uw VvE? Vul hieronder uw gegevens in en onze partner VvE Laadloket zo snel mogelijk contact met u op.
Meer informatie? Lees ook onze andere blogs over laadpalen:
- Voorschriften en richtlijnen verzekeraar voor laadpalen binnen de muren van een gebouw
- Zijn laadpalen in parkeergarages brandgevaarlijk?
- Laadpalen plaatsen aantrekkelijker gemaakt voor VvE’s
- Laadpunt voor elektrische auto realiseren bij VvE
- Stappenplan voor laadpalen binnen de VvE
- Juridische Toolkit laadpalen voor de VvE
- Model besluitvorming laadpalen binnen de VvE
- Veel gestelde vragen over laadpalen voor VvE’s
- Subsidie maatadvies laadpalen voor VvE’s
- Uitdagingen laadpalen in de parkeergarage van een bestaande VvE
- Hoe worden laadkosten verdeeld onder VvE-leden?